Categorieën

Service

Strafrechtelijk onderzoek naar veroorzaker olieramp

Strafrechtelijk onderzoek naar veroorzaker olieramp
112

Strafrechtelijk onderzoek naar veroorzaker olieramp

  • Kor Kegel
  • 01-07-2018
  • 112
Strafrechtelijk onderzoek naar veroorzaker olieramp
VLAARDINGEN/SCHIEDAM – De zeehavenpolitie stelt samen met de havenmeester en de DCMR Milieudienst Rijnmond een strafrechtelijk onderzoek in naar de oorzaak van de olieramp in Het Scheur en de Nieuwe Waterweg. Dat blijkt uit een brief van brandweercommandant Arjen Littooij, directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, aan de burgemeesters van Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Nissewaard en Albrandswaard. Deze gemeenten zijn geconfronteerd met de gevolgen van de olieramp die vorige week zaterdagmiddag ontstond toen de onder Noorse vlag varende olietanker Bow Jubail een steiger in de 3e Petroleumhaven ramde.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de eigenaar van de tanker aansprakelijk gesteld. Dat is de Noorse rederij Odfjell. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft een verkennend onderzoek aangekondigd. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoekt wat de gezondheidseffecten van de vrijgekomen stookolie voor de langere termijn zijn. Voor de stranden aan de oevers van de Nieuwe Waterweg, Het Scheur en de Nieuwe Maas geldt dat het publiek is afgeraden om deze te betreden.

De Bow Jubail legde zaterdagmiddag 23 juni om tien over half twee aan bij de steiger van opslagbedrijf LBC Tank Terminals, maar het ging goed mis. Is het een fout geweest van de kapitein, de loods of de kapitein van de sleepboot? Feit is dat er door de klap 217 ton stookolie vrijkwam uit de volgeladen brandstofbunker van de Bow Jubail. Negen minuten later schaalde de hulpdiensten het incident op naar Grip 1 om het om half drie verder op te schalen naar Grip 2, vanwege de bovenlokale effecten. Vanaf dat moment zijn de burgemeesters en de ambtenaren bevolkingszorg continu geïnformeerd over het verloop.

Meerdere havens zijn vanaf zaterdagavond gesloten in overleg met de desbetreffende burgemeester. Deze maatregel is genomen om verdere verspreiding van olie en vervuiling van plezier)vaartuigen te voorkomen. Het gaat onder meer om de Buitenhaven van Vlaardingen, de Wilhelminahaven en de Wiltonhaven in Schiedam, de haven van Maassluis, de jachthaven van Hoogvliet, de Veerhaven in Rotterdam en de jachthaven van Rhoon. Uit voorzorg werden ook de havens in Spijkenisse en Oud-Beijerland gesloten. Inmiddels zijn alle havens weer open.

Zondag is geconstateerd dat sprake is van een ruime verspreiding van oliesporen op het water, van Hoek van Holland tot de Spijkenisserbrug en tot de Beneluxtunnel. De meeste olie ligt in de 3e Petroleumhaven. Meteen lag de prioriteit van de hulpdiensten op het treffen van maatregelen om verdere verspreiding van olie tegen te gaan. Hiertoe is door de brandweer en de Havenmeester twaalfhonderd meter aan drijvende olîekerende schermen geplaatst. Het plaatsen van de oliekerende schermen was succesvol, maar een deel van de olie had zich met de stroming al verspreid buiten het incidentgebied naar aangrenzende waterwegen, schrijft Arjen Littooij aan de burgemeesters.

Als gevolg van de verspreiding van de olieplas zijn enkele honderden zwanen en ook andere vogelsoorten vervuild geraakt. De gemeente Maassluis nam met de opvang van vervuilde vogels het voortouw. Rijkswaterstaat coördineert in samenwerking met de Dierenambulance en de Vogelbescherming de verdere opvang en reiniging van besmeurde vogels. Maandag werd een tijdelijk dierenhospitaal ingericht bij de Maeslantkering.

Arjen Littooij noemt de twee reeds bekende prioriteiten: het opruimen van de olie en aandacht voor verzorging van de besmeurde vogels. De havenmeester richt zich met name op de opruimwerkzaamheden in de havens en de gevolgen voor de scheepvaart. Vanuit het perspectief van de opruiming is nu prioriteit om het oppervlaktewater in de 3e Petroleumhaven te reinigen. Schepen worden gereinigd in een speciale wasstraat, zodat ze weer schoon en veilig aan het scheepvaartverkeer kunnen deelnemen. Het gaat hierbij om vijftig binnenvaartschepen en vijftien zeeschepen. Rijkswaterstaat richt zich op opruimwerkzaamheden op de rivier en op de opvang en reiniging van besmeurde vogels. Deskundigen verwachten dat de opruimwerkzaamheden wellicht weken gaan duren.