Categorieën

Service

85.000 euro voor 16 onnodige parkeerplaatsen?

85.000 euro voor 16 onnodige parkeerplaatsen?
Nieuws

85.000 euro voor 16 onnodige parkeerplaatsen?

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 22-09-2014
  • Nieuws
85.000 euro voor 16 onnodige parkeerplaatsen?

VLAARDINGEN – Parkeren in het centrum van Vlaardingen is geen enkel probleem, op welke dag dan ook. Als op de drukste dagen, woensdagmiddag en zaterdag, de parkeergarage aan het Liesveld vrijwel vol is dan zijn er doorgaans bij de parkeergarage aan de Maassluissedijk en aan de Afrol nog meer dan voldoende plekken over. In die laatste, bij supermarkt Dirk, staan dagelijks minimaal drie etages voor niets te wachten, op automobilisten die liever filerijden in de Markgraaflaan en de Vondelstraat. Wachtend op een plek bij de Albert Heijn, waarbij zij 150 meter minder hoeven te lopen naar Veerplein of Liesveld. Een fenomeen om je over te verbazen.

De gemeente Vlaardingen heeft onlangs besloten op het Schoutplein nog eens 16 parkeerplaatsen aan te leggen. Kostenplaatje: € 85.000. Waarom ? Omdat door de bouw van V&D er parkeerplaatsen verloren zijn gegaan. Deze beslissing vloeit voort uit de Parkeernota van de gemeente Vlaardingen. Hierin wordt gesproken over een negatieve parkeerbalans: De parkeerbalans is een instrument om de balans tussen vraag en aanbod van parkeerplaatsen voor een gebied in kaart te brengen. De parkeerplaatsen die wegvielen naast V&D moesten op basis van deze parkeerbalans elders dus weer terugkomen. V&D heeft, voor het vervallen van de parkeerplaatsen in totaal aan de gemeente Vlaardingen, € 173.250 betaald. Een deel daarvan zal dus besteed worden aan het herinrichten van het Schoutplein, ofwel dit wordt opnieuw bestraat om 16 extra parkeerplekken te creëren. Is het nou wel écht nodig om die € 85.000 uit te geven ?

Wie naar de leegstand in twee van de drie parkeergarages in het centrum kijkt, zou de conclusie kunnen trekken dat dit niet nodig is. De SP  vond in ieder geval van niet: er was volgens die partij geen noodzaak voor deze extra plekken. Dat geld kon beter bespaard worden in een tijd van bezuinigingen. Er was daarbij, aldus de SP, ook geen contractuele verplichting om de parkeerplaatsen elders te compenseren. Voor €85.000 kun je trouwens de Kinderboerderij een jaar lang open houden.

We zijn zelf de afgelopen week eens dagelijks gaan tellen. Afgezien van de woensdag (dan staan er marktkramen) en de zaterdag (dan staat het vrijwel vol), zijn er op het Schoutplein altijd lege plekken. Binnenkort komen bij de daar aanwezige 44 plekken nog eens 16 parkeerplaatsen bij. Zijn die nu echt nodig ?

In Vlaardingen kost parkeren op straat net zoveel als in de parkeergarages. In eerste instantie lijkt dat niet bevorderlijk voor de bezettingsgraad van deze garages. Het Schoutplein lijkt voor bezoekers makkelijk om even snel de auto kwijt te kunnen. Met het apart uit de automaat halen van een kaartje ben je als bezoeker echter minstens evenveel tijd kwijt als met het parkeren in de parkeergarage.

Om parkeerplaatsen voor centrumbewoners vrij te maken zouden de tarieven op straat beter fors verhoogd kunnen worden: goedkopere parkeerplaatsen zijn immers in de garages ruim voorhanden. Het Schoutplein alleen voor vergunninghouders (lees: centrumbewoners) bestemmen lijkt daarbij ook een prima optie: 44 extra plekken voor de eigen wijk en laat bezoekers van elders de garages maar gebruiken, die gewoon 24/7 open zijn. Het scheelt al gauw zo’n… €85.000.