Blowtje of biertje?

29-08-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN – Je haalt wat biertjes bij de eerste de beste supermarkt en bij het afrekenen stopt de caissière je een folder toe over de risico’s van alcohol. Dan sta je wel even vreemd te kijken of denkt (en zegt?) ‘waar bemoei je je mee?’

Dat is misschien vreemd als je een biertje gaat halen, of wat sterkers bij de slijter, maar als het gaat om wiet of hasj bij een coffeeshop is het verstrekken van folders over de risico’s van softdrugsgebruik heel gewoon. Voor een eigenaar of bedrijfsleider is het zelfs verplicht om een preventiecursus te volgen.

In Vlaardingen is het niet anders en deze week presenteerde het college aan de raad het nieuwe coffeeshopbeleid in een raadsmemo. Eerder dit jaar vergaderde de raad hierover en daarna werden er wat aanpassingen doorgevoerd; zo worden vergunningen aan coffeeshops voortaan verstrekt voor de periode van 5 jaar, en niet meer voor 1 jaar. Daarnaast zijn de vestigingsvoorwaarden beperkt tot een drietal, die vooral betrekking hebben op de locatie ten opzichte van scholen, instellingen voor verslavingszorg en woonomgeving.

Het beleid van de gemeente ten opzichte van coffeeshops wordt daarmee niet minder streng want er zijn nog steeds strikte voorwaarden voor aanwezige handelshoeveelheden, leeftijd van klanten en meer. Een 17 jarige klant in je zaak betekent sluiting, voor 6 maanden als het de eerste keer is en definitief bij de derde constatering. Dat geldt ook, tot op zekere hoogte, voor de verkoop van alcohol aan jongeren (met een onderscheid tussen drank met minder dan 15%  alcohol en 15% of meer) maar qua vestigingsbeleid wordt er niet naar locatie gekeken. Of naar het verstrekken van folders met voorlichtingsmateriaal door de caissière. En in een samenleving waarin alcoholgebruik en verslaving een groter probleem vormen, bijvoorbeeld in het verkeer, dan softdrugsgebruik, blijft dat vreemd.

Gerelateerd