Categorieën

Service

Johannes Calvijnschool wint VETstrijd!

Johannes Calvijnschool wint VETstrijd!
Onderwijs

Johannes Calvijnschool wint VETstrijd!

  • Redactie
  • 12-02-2015
  • Onderwijs
Johannes Calvijnschool wint VETstrijd!

De Johannes Calvijnschool aan de Claudius Civilislaan heeft de VETstrijd gewonnen. Een maand lang zamelde de school met hulp van leerlingen, ouders en buurtbewoners gebruikt (frituur)vet in. Tien scholen namen het tegen elkaar op, waarvan maar liefst acht in Vlaardingen,  in de VETstrijd door zoveel mogelijk vet in te zamelen voor een vergoeding. Het vet wordt vervolgens gerecycled. Wethouder Ruud van Harten overhandigde donderdag 12 februari een cheque van € 150 aan de school. Er bovenop krijgen de leerlingen een gastles over het riool, verzorgd door het Hoogheemraadschap van Delfland. De Calvijnschool zamelde met driehonderd kilo het meeste vet in, zo’n drie kilo per leerling. In totaal verzamelden alle deelnemende scholen maar liefst 1130 kilo vet!

Spelletjeskast

De school wint een verdriedubbeling van het bedrag dat ze voor het ingezamelde vet krijgen. Op de Calvijnschool hadden ze al een doel voor ogen voor dit bedrag. Willie de Jong, coördinator van de actie: "We gebruiken de opbrengst voor een spelletjeskast voor de leerlingen. De kinderen waren daarom ook extra gemotiveerd om mee te doen! We hebben dan ook veel aandacht besteed aan de VETstrijd, bijvoorbeeld in de nieuwsbrief."

Vetstrijd

De Vetstrijd vraagt aandacht voor het inzamelen en recyclen van gebruikt (frituur)vet en olie. Soms belandt oud (frituur)vet en olie in het riool. Daardoor ontstaan verstoppingen. Die kosten geld en zijn slecht voor het milieu. Als oud vet en olie gerecycled wordt kan er onder andere biobrandstof van gemaakt worden. De Vetstrijd is een initiatief van “Niet in het Riool” en “Vet Recycle Het”. Niet in het Riool is een campagne van de gemeenten Maassluis, Midden-Delfland, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap van Delfland. “Vet, Recycle het!” is een landelijke campagne van MVO - de ketenorganisatie voor oliën en vetten in samenwerking met Stichting RIONED.