Categorieën

Service

Oostblokchauffeurs: Moderne Slavernij

Oostblokchauffeurs: Moderne Slavernij
Politiek

Oostblokchauffeurs: Moderne Slavernij

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 11-11-2014
  • Politiek
Oostblokchauffeurs: Moderne Slavernij

Europarlementariër Peter van Dalen en raadslid Erik van Pienbroek

VLAARDINGEN – Hoe groot zijn de problemen rondom vrachtwagenchauffeurs uit Midden- en Oost-Europa in Vlaardingen en in de regio eromheen? Dat was het thema bij een werkbezoek georganiseerd door de plaatselijke ChristenUnie/SGP op maandag 10 november. Europarlementariër Peter van Dalen en Provinciale Statenlid Willy de Zoete waren de hoofdgasten van het programma dat startte in eetcafé The Pittstop aan de Koningin Wilhelminahaven. Eigenaars Yvette en Jan Holties ontvingen de gasten met koffie en verhalen over hoe er tot een jaar geleden veel overlast was van bivakkerende truckers uit Midden- en Oost-Europa. ,,Uiteindelijk is er in overleg tussen de gemeente en de ondernemers hard gewerkt aan maatregelen’’, aldus Jan Holties. ,,Om hier te parkeren moet je een vergunning hebben die uitgegeven wordt door de bedrijven die hier gevestigd zijn. De overlast is vrijwel verdwenen, maar door minder controles de laatste tijd zie je af en toe weer tien tot vijftien trucks aan het eind van de haven staan’’.

Een volgende stop werd gemaakt op de parkeerplaats aan de Marathonweg achter het BP benzinestation. Die plek staat regelmatig vol met ‘Oostblokkers’, maar de meeste chauffeurs bleken al vertrokken te zijn. Een opvallend gezicht waren wel de twee touringcars van Stipt Uitzendbureau met kentekenplaten uit Letland. Europarlementariër Peter van Dalen riep hierover: ,,Dit is nou een voorbeeld van zo’n schijnconstructie.’’ Van Dalen had kort ervoor het verhaal verteld dat veel chauffeurs ingehuurd worden buiten Nederland, waarbij er via omwegen lage salarissen betaald worden. Minimale kosten dus voor de ondernemers die hen inhuren. ,,Ik heb loonstroken gezien van chauffeurs die via Cyprus betaald werden. Op zo’n strook stond dan een stempel dat eventuele naheffingen van de belastingdienst voor rekening van de chauffeurs komen’’, aldus Van Dalen.

Het werkbezoek werd afgesloten in het Stadhuis aan de Markt waar Beja Kluiters van Stichting Spoetnik (brengt hulpgoederen naar Oekraïne) vertelde over de chauffeurs die niet onder de Europese wet- en regelgeving vallen: ,,Voorheen draaiden we een project voor chauffeurs uit de Russische regio, waaronder Kazachstan en Wit-Rusland. We zorgden samen met anderen, waaronder de gemeente Rotterdam, voor zaken als voedsel, telefoonkaarten en korte uitstapjes. Dat enkel om hun leven, ver van huis en slecht betaald, wat draaglijker te maken. Zeg nou zelf, zij zorgen wel dat goederen die wij hier nodig hebben deze kant op komen! Helaas is dit gestopt, maar de erbarmelijke omstandigheden van die chauffeurs zijn er nog.

Europarlementariër Peter van Dalen riep tenslotte alle aanwezigen op om op ieders eigen (politieke) niveau en bestuurslaag blijvend aandacht te vragen voor oplossingen. Hij zou dit zelf blijvend in het Europese Parlement doen.

Wij belden zelf nog met Stipt Uitzendbureau hoe het precies zit met hun touringcars met Letse kentekenplaten. Een woordvoerder: ,,We werken met een bemiddelaar in Letland via wie we arbeidskrachten werven. Die vervoeren we met die touringcars naar Nederland’’. Geen echt antwoord, ook niet op de vraag van die kentekenplaten. Het doet vermoeden dat het vooral gaat om zo laag mogelijke kosten. Voor Europarlementariër Peter van Dalen zijn het de ongewenste negatieve effecten het liberaliseren van de transportsector. Een nette omschrijving wellicht voor ‘moderne slavernij’.

redactie: Uitzendbureau Stipt laat weten dat zij hun Letse Arbeidskrachten betalen volgens de Nederlandse wetgeving en CAO