Parkeren definitief duurder in 2015

28-11-2014 Nieuws Herman van Nieuwenhuizen

VLAARDINGEN – De tarieven voor het parkeren in Vlaardingen gaan definitief omhoog in 2015. Dat was de uitslag van een debat in de gemeenteraad gisteren dat rond middernacht afgesloten werd. Met een krappe meerderheid van 17 tegen 15 stemmen kreeg verantwoordelijk wethouder Ruud van Harten zijn voorstel erdoor. Het tarief voor de bewonersvergunning stijgt fors. De prijs van de eerste vergunning stijgt met 140 procent van € 20,- naar € 48,- per jaar. De tweede vergunning wordt € 144,- per jaar, een stijging van 'slechts' twintig procent. Parkeren op straat wordt tien procent duurder, de uurprijs gaat van € 2,- naar €2,20.

Het waren vooral VV2000/Leefbaar Vlaardingen en de VVD die zich keerden tégen het voorstel van Van Harten. Van de Leefbaren vroeg fractievoorzitster Ivana Somers aan de wethouder ,,wie er nou ongelijk had…hijzelf of zijn voorganger ?’’ Somers verwijs hierbij naar de uitspraak van de voorganger van Ruud van Harten die de actuele tarieven kostendekkend genoemd had. ,,Ik ben alleen verantwoordelijk voor wat ik zelf zeg’’’, aldus Van Harten. ,,De tarieven zoals die in het raadsvoorstel gedaan worden zijn kostendekkend als je gaat kijken naar alle directe en indirecte kosten die gemoeid zijn met parkeren. Dat is niet het geval in de huidige situatie, als je alleen al gaat kijken naar wat het kost om een eerste parkeervergunning uit te geven’’.

VVD-fractievoorzitster Vera Kalf leek op in eerste instantie op twee gedachten te hinken: ,,De auto is geen melkkoe en verhoging van de parkeertarieven moet niet gehanteerd worden om tekorten in de begroting op te lossen’’, aldus Kalf. ,,Hoewel de VVD er een verklaard voorstander van is om de financiële situatie van de gemeente Vlaardingen op orde te brengen steunen we dit voorstel niet’’.

Wie ook een duit in het zakje deed was raadslid Marion de Groot, die na haar vertrek onlangs uit ONS Vlaardingen zelfstandig als Fractie de Groot verder gegaan is. De Groot maakte vrijwel de gehele avond een goede indruk en sprak zich helder uit over vrijwel alle agendapunten. Over de parkeertarieven deed zij echter de suggestie om ,,misschien dan maar wat minder te sparen en het parkeren daarbij niet duurder te maken’’. Voor een dergelijk voorstel zou echter flink gemorreld moeten worden aan de al vastgestelde begroting, en dit is dan ook niet echt een reële mogelijkheid; op financieel gebied zal De Groot dus nog wat meer ervaring op moeten doen.

Voor wie afgeschrikt wordt door de parkeertarieven, die in Vlaardingen gelden vanaf 2015, zijn we even gaan kijken naar wat de buurgemeenten zoal hanteren. In Schiedam betaal je op straat en in de parkeergarages een paar dubbeltjes per uur minder, maar voor de eerste en tweede bewonersvergunning betaal je respectievelijk €87,20 en €369,60. Rotterdam zit daar wat onder voor de bewonersvergunningen, maar op straat en in de parkeergarages betaal je al snel de hoofdprijs. In Maassluis (op straat met parkeerschijf) is parkeren gratis en in Naaldwijk is parkeren in de garage in het centrum goedkoper, maar vergeet dan ook niet hier nog even de benzinekosten van het autoritje bij op te tellen.



Gerelateerd
Bedrijven Alle bedrijven »








Altijd Up-to-date