Parkeren voor een dubbeltje

26-03-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN – Het parkeren prettiger maken en de levendigheid in het centrum en het aantal bezoekers aan winkeliers en dienstverleners vergroten. Dat is de bedoeling van de 'Stop & Shop' parkeerplaatsen waarmee een pilot gedraaid wordt. Dit jaar nog als het even mogelijk is. Parkeren voor een snelle boodschap of een kort bezoekje aan winkel of dienstverlener kost dan maar tien cent per half uur. Een koopje, of eigenlijk bijna gratis, zeker als je de reguliere tarieven (€2,20 per uur op straat) ernaast zet.

Van de ongeveer 700 berekende parkeerplaatsen in het centrum (en directe omgeving) zal zo’n 5 procent worden ingericht als 'Stop & Shop parkeerplaats'. Het kost wat, maar dan heb je ook wat: Duizend euro per parkeerplaats per jaar. Hierbij is rekening gehouden met de verminderde inkomsten voor die plek, inrichting en onderhoud. Daar komen dan ook nog wel de kosten voor een speciale parkeermeter bij, zo eentje waar je je kenteken op in moet voeren. Dat moet wel, want dan kun je er geen misbruik van maken en onbeperkt verlengen op een dag. De parkeerplaatsen zullen op redelijke loopafstand komen van winkels en kantoren van dienstverleners, zo’n 100 meter maximaal.

Als het een beetje meezit zal samen met deze proef ook een pilot gedraaid worden om het parkeren in de parkeergarages goedkoper te maken. Het tweede uur wordt daarbij gratis, zo is eerder besproken. Wie twee uur in de garages staat betaalt dan geen € 5,60 maar € 2,80. Die proef zou op 1 juni in moeten gaan, waarbij een deel door de gemeente en een deel door de ondernemers zelf betaald wordt. Ondernemersvereniging Stichting Stadshart Vlaardingen heeft inmiddels al een financiële bijdrage toegezegd. De kritiek die Stichting Stadshart had luidde daarbij: ,,Het (huidige) tarief vinden wij voor bezoekers te hoog in verhouding tot het huidige aanbod. Daardoor is ook oneerlijke concurrentie ontstaan met buurtcentra als de Loper, Westwijk en het Hogendorp kwartier.’’ Het genoemde ‘aanbod’ dreigt echter nu nog verder te verschralen, gezien het vertrek van bijvoorbeeld Intertoys en mogelijk ook het failliete CoolCat van het Liesveld. Of lagere parkeertarieven ondernemen in het centrum aantrekkelijker maakt is afwachten, de faillissementen hebben immers niets met parkeertarieven te maken.

Gerelateerd