Plan voor sluizen bij Vlaardingen

06-10-2016 Nieuws Redactie

Het plan (klik voor een groter beeld).

VLAARDINGEN - Sluizen bij Vlaardingen moeten de Maeslantkering vervangen, dat stelt een groep ingenieurs die betrokken was bij de twee laatste grote Deltawerken: de Oosterscheldekering en de Maeslantkering in de Nieuwe Waterweg. In het technologietijdschrift ‘De Ingenieur’ legt één van hen, ir. Frank Spaargaren, uit waarom het goed is De Nieuwe Waterweg af te sluiten.

Dat afsluiten is overigens een nogal gedurfd plan. De Nieuwe Waterweg is de slagader van de Nederlandse economie. Toch is nu de tijd rijp, vindt Spaargaren. ,,Nederland maakt zich op om besluiten te nemen over het waterbeheer van onze delta voor de komende honderd jaar. Hij is een man die serieus wordt genomen. De afgelopen maanden hebben over het plan al gesprekken plaatsgevonden met directeur-generaal Jan Hendrik Dronkers van Rijkswaterstaat en minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Het alternatief voor het plan is het verhogen van de dijken. Dat is becijferd op zo’n 5,5 miljard euro. Het ‘sluizenplan’ blijkt 2 miljard goedkoper.

De Maeslantkering volstaat volgens Spaargaren niet langer. ,,Die heeft een faalkans van 1 op 100. Dat betekent dat er een gerede kans bestaat dat de kering vanwege gebreken in de besturing of de mechaniek niet sluit.’’ Hij wijst erop dat de Maeslantkering in de jaren negentig is gebouwd. ,,Toen voldeed hij. We kijken er nu anders tegenaan, met hogere rivierafvoeren en de te verwachten zeespiegelstijging.’’

Spaargaren denkt dat de hinder voor de Rotterdamse haven niet moet worden overdreven.  De sluizen zijn ingetekend ter hoogte van Vlaardingen, tussen de Koningin Wilhelminahaven en de Vulcaanhaven. ,,De Petroleumhavens en dergelijke blijven voor zeeschepen bereikbaar blijven. De verwachting is bovendien dat zee-activiteiten in de oostelijke havens zich naar het westen verplaatsen.’’

Gerelateerd
Reacties