Proef tweede uur gratis parkeren van start

17-07-2019 Nieuws Redactie

VLAARDINGEN – Vanaf september wordt parkeren in de parkeergarages goedkoper: het tweede uur sta je er gratis. De eerder aangekondigde proef gaat nu eindelijk van start en zal een maximaal een jaar duren. De bedoeling ervan is om hiermee de gastvrijheid van de binnenstad te vergroten, de verblijfsduur van bezoekers te verlengen en zo de omzet in de binnenstad te verhogen. Althans, dat staat in het persbericht dat de gemeente er gisteren over verstuurd heeft.

Hoe aantrekkelijk de binnenstad ermee wordt voor bezoekers is nog even de vraag. De nog aanwezige ondernemers willen wel, maar of dat er genoeg zijn? De helft van de winkelpanden op het Liesveld staat zo’n beetje leeg en op het Veerplein staan ook fors wat vierkante meters te huur in het V&D gebouw en de plek waar Miller & Monroe en de Kijkshop verdwenen zijn. De wijkwinkelcentra aan de Van Hogendorplaan en De Loper vormen voor veel Vlaardingers al een prima alternatief, waar je ook nog eens volledig gratis parkeert. En steeds meer Vlaardingers vinden hun weg naar Winkelhart Zoetermeer (eerste paar uur gratis parkeren) en Maassluis, waar je bij winkelcentrum Koningshoek helemaal gratis staat.

Volgens het door de gemeente verstuurde persbericht‘ slaan BKS, de exploitant van de parkeergarages, de ondernemers van Stichting Stadshart Vlaardingen en de gemeente voor deze parkeerpilot de handen ineen’. Dat is niet helemaal waar, of helemaal niet, want BKS wordt volledig gecompenseerd voor het gemis aan inkomsten en draagt dus geen cent bij. Directeur Myrna van den Oever van BKS: “Wij willen graag dat onze parkeergarages volop benut worden. Met deze proef hopen we meer mensen naar de Vlaardingse binnenstad te trekken. De financiële compensatie door de gemeente en de ondernemers is voor ons onmisbaar. Zo maken we deze proef samen mogelijk.” Hoezo ‘samen’?

Stichting Stadshart heeft daarnaast wel een aanzienlijke bijdrage geleverd, maar dat komt deels uit de al betaalde contributies. Verschillende ondernemers hielden namelijk gewoon de hand op de knip toen er ‘langs de deuren werd gegaan’ voor een extra vrijwillige bijdrage om het tekort van maar liefst €211.000 voor de parkeergarages op te lossen.

Wie wil weten of de proef slaagt zal nu dus eerst even een ‘nulmeting’ moeten doen: hoeveel omzet wordt er nu gedraaid en hoeveel is dat het komende jaar. Daarbij moeten andere factoren ook nog wel even meegenomen worden, want een aantrekkelijke binnenstad hangt niet alleen samen met de hoogte van de parkeertarieven. Die zijn misschien niet zozeer te hoog als je kijkt naar steden van vergelijkbare grootte, maar wel te hoog voor het aanbod dat er nu is in onze stad: een halfleeg winkelcentrum.

Gerelateerd