Categorieën

Service

Tips om meer YouTube Abonnees voor je kanaal te krijgen

Tips om meer YouTube Abonnees voor je kanaal te krijgen
Nieuws

Tips om meer YouTube Abonnees voor je kanaal te krijgen

  • Redactie
  • 23-09-2021
  • Nieuws
Tips om meer YouTube Abonnees voor je kanaal te krijgen
Tegenwoordig wordt YouTube door jong en oud gebruikt. Dit platform is zo populair geworden, dat men bijna eerder ervoor kiest om filmpjes via YouTube te bekijken in hun vrije tijd, in plaats van bijvoorbeeld naar de televisie te kijken. Op YouTube zijn er niet alleen filmpjes, zoals vlogs en entertainment, muziek en series te zien, maar steeds vaker worden er ook educatieve filmpjes voorbij, zoals korte documentaires, kookprogramma’s of praktische tips voor bijvoorbeeld het zetten van make-up, het kammen van verschillende kapsels, maar ook voor de mannen filmpjes die te maken hebben met technische snufjes.

Hoewel sommige mensen met een YouTube-kanaal dit niet altijd doen om populair te worden, is het realistisch dat velen een commercieel doel hebben en dus hun aantal abonnees willen vergroten. Sommigen gebruiken zelfs nuttige diensten om het aantal nieuwe abonnees te vergroten, zoals VolgersKopen opmerkt, het kan hun kanaal aantrekkelijker maken en het ook een professioneler en geloofwaardiger uiterlijk geven.

Eén platform, verschillende doeleinden

YouTube werd geïntroduceerd in 2005 en heeft vanaf dat moment een enorme groei meegemaakt. Met meer dan 2 biljoen gebruikers wereldwijd, mag dit platform het grootste online video platform genoemd worden. Een van de bekendste redenen waarom men gebruik maakt van YouTube is om naar muziek te luisteren, meestal via de Music app, die wel 5.2 miljoen keer gedownload is.

Ook heeft onderzoek uitgewezen dat YouTube het meest door jongeren wordt gebruikt. Zelfs de hele jonge kinderen, bijna kan gezegd worden de baby’s, zijn anno 2021 zo gewend geraakt aan het kijken naar YouTube filmpjes. Daardoor hebben zij een afleiding en kan de moeder rustig haar andere werkzaamheden verrichten. De meeste huishoudens gebruiken YouTube dagelijks en wel meerdere keren per dag. De zogenaamde content producenten zijn één van de grootste successen van YouTube. Deze vloggers krijgen ook miljoenen abonnees en worden wereldwijd beroemd. Daarnaast verdient de organisatie ook erg veel aan officiële muziekvideo’s, die ook tot meer dan 100 miljoen keer bekeken worden.

YouTube wordt verder ook veel gebruikt in het onderwijs. Er zijn duizenden video’s gemaakt, waarbij er uitleg gegeven wordt over specifieke onderwerpen, zoals bij de kernvakken, wiskundige formules en sommen, maar ook leervakken, taal enzovoorts. Zeker met de COVID-19 pandemie was dit een briljant idee om de studenten toch te kunnen begeleiden door het proces heen, maar ook om in te spelen op hun visuele behoefte en om interactief bezig te zijn.Ook heeft onderzoek uitgewezen dat studenten die leren middels visualisatie, voornamelijk videobeelden effectiever is voor het verkrijgen van goede resultaten van de studenten. Deze effectiviteit van het zien, horen en produceren op hetzelfde moment is wel 70% hoger dan wanneer studenten de leerstof alleen zien of alleen horen.

Gebruik van YouTube voor marketingdoeleinden

YouTube is anno 2021 het snelst groeiende sociale media platform, vooral onder de Millennials, oftewel mensen tussen 18 en 34 jaar. Deze groep maakt bijkans dagelijks gebruik van YouTube, waardoor het platform zeer interessant is om te communiceren met anderen. Naast educatieve en ontspannende video's leent YouTube zich ook heel goed voor het doen van marketing. Vele bedrijven plaatsen korte video’s omtrent hun producten of diensten, om zodoende de kijkers ook te interesseren. Verder wordt YouTube ook gebruikt om informatie te delen met de klant, denk maar aan het gebruik van een specifieke tool of gereedschap. Hoewel het adverteren via YouTube vaak genoeg aan de iets hogere kant zit, kiezen veel bedrijven er toch voor, omdat zij het nut en het voordeel ervan wel kunnen zien.

De bedrijven hebben ook ingezien dat het handig is om na te gaan wat het consumentengedrag van hun doelgroep is en dit ook regelmatig te analyseren om hun marketingstrategie daarop af te stemmen. Ook is er uit onderzoek gebleken dat entertainment middels videobeelden een positief effect heeft op het gedrag van de consumenten. Doordat men de YouTube video’s bekijkt waar er producten of diensten worden aangeboden zijn klanten eerder geneigd het product uit te proberen. Verder hebben onderzoekers geconstateerd dat de hoeveelheid tijd die de Millennials besteden aan het kijken naar YouTube filmpjes invloed heeft op de herkenbaarheid van een bepaald merk en ook de boodschap die men naar voren tracht te brengen.

Een andere studie heeft aangetoond dat men eerder geneigd is YouTube filmpjes te bekijken als er voldoende informatie naar voren gebracht wordt, reeds vanaf de titel van zo een film. Maar niet alleen in de titel wenst men informatie te krijgen, ook in de omschrijving van de film dient men duidelijk aan te geven wat het doel ervan is en een korte weergave van de inhoud prijs te geven.

Als je met je bedrijf marketing via YouTube wil doen is het belangrijk om te laten zien wat de meerwaarde van jouw product of dienst is. Het is gebleken dat er een sterke relatie is tussen de betrouwbaarheid, sociale invloed, kwaliteit van argumenten en informatie betrokkenheid en de geloofwaardigheid van de YouTube filmpjes.

Hoe krijg ik meer YouTube abonnees?

Uiteraard wil elke persoon of elk bedrijf met een YouTube kanaal steeds meer abonnees of volgers vergaren. Hieronder volgen praktische tips om het aantal abonnees structureel te kunnen verhogen:

1.      Zorg ervoor dat de kwaliteit van de video optimaal is en dat men naar zeker 70% van de film kijkt. Naast de kwaliteit is het ook belangrijk dat de inhoud pakkend en informatief genoeg is. Een grapje hier en daar scheelt ook veel.

2.      Maak de foto als introductie van de film zo aantrekkelijk mogelijk. Dit zorgt ervoor dat er in een oogopslag duidelijk is wat het doel is van de video. Hiermee kun je jezelf of je bedrijf ook branden door een specifieke stijl, bijvoorbeeld kleuren en lettertypen die je gebruikt, eraan te koppelen. Zorg voor een pakkende en strategisch gekozen titel, omdat dit het eerste is wat de kijker zal zien.

3.      Creëer sfeer in de video door de achtergrond en ook de omgeving waar er gefilmd wordt steeds te variëren. Hierdoor zijn de films steeds uniek en spannend.

4.      Vraag in de film aan de kijkers om te klikken op het ‘abonneer’ knopje. Gangbaar is om dit aan het einde van de film te vragen om de kijkers eraan te herinneren. Vertel daarbij ook kort waarom ze zich zouden moeten abonneren.

5.      Probeer aan het eind van je film een korte introductie te geven van het volgend onderwerp, om zo de kijkers alvast warm te maken hiervoor.

6.      Maak een connectie met de kijker. Hierdoor creëer je een band met ze en is de kans groter dat zij de video’s blijven volgen. Handig is om op alle berichten te reageren en ook in te spelen op hun tips en adviezen.

7.      Ken je publiek. Doe onderzoek en ga na wie de kijker nu echt is en hoe deze in elkaar zit. Wat is het geslacht, de leeftijd, de geografische locatie en ga zo maar door. Dit alles is mogelijk via de YouTube analysis tools.

8.      Deel jouw YouTube filmpjes op alle sociale media platformen om zo meer bekendheid eraan te geven.

9.      Plaats regelmatig nieuwe video’s zodat men continu eraan herinnerd wordt dat zo een pagina bestaat. Als hulpmiddel hierbij is het handig om een schema te maken voor het posten.

10.  Geef een duidelijke omschrijving van de video, van ten minste 1000 woorden.

11.  Samen staan wij sterk! Ga op zoek naar andere YouTubers die misschien om en bij dezelfde onderwerpen belichten en probeer samen te werken.

12.  Weest consistent in de inhoud van de filmpjes. De kijker moet kunnen weten wat hij of zij kan verwachten en moet dus niet verrast worden door steeds nieuwe onderwerpen.