Wist je dat je een fantastisch logo helemaal zelf kunt maken?

11-04-2022 Nieuws Ingezonden mededeling

Als bedrijf wil je opvallen. Want wie opvalt, heeft meer klanten en wie meer klanten heeft, verkoopt meer en boekt daardoor een betere omzet. Zichtbaar zijn en opvallen is dus cruciaal voor je bedrijf. Je valt op door goede reclame te maken, zichtbaar te zijn op sociale media en natuurlijk door te zorgen voor een goed logo. Een logo maken lijkt misschien een gedoe, en misschien ook wel een dure aangelegenheid. Maar wist je dat je zo’n logo ook helemaal zelf kunt ontwerpen? Aan de hand van enkele simpele vragen, een superhandig en aanpasbaar ontwerpsysteem en een directe download-optie, is een logo ontwerpen geen hogere wiskunde meer. Iedereen kan het nu doen, zonder enorm begaafd te zijn in de grafische kunsten.

Moet je creatief zijn om een logo te maken?

Je kunt met je logo aan de slag gaan met pen en papier als je een beetje creatief bent, of natuurlijk in programma’s als Paint, Photoshop of Illustrator. Helaas zal dat misschien niet het meest gewenste resultaat geven. Iedereen bezit een bepaalde creativiteit maar niet iedereen heeft de skills om die creativiteit goed toe te passen. Voor creatievelingen zonder design skills zijn er manieren om een logo te maken met een speciaal daarvoor ontworpen programma, zoals we in de inleiding al opmerkten. De resultaten van zo’n professionele ontwerptool zullen je bovendien versteld doen staan. Het ziet er zeer professioneel uit en zal zeker bijdragen aan een betere zichtbaarheid van je bedrijf.

Waar moet een goed logo aan voldoen?

Een logo kunnen ontwerpen is één ding, maar je moet ook als je je eigen logo composeert weten of het logo past bij je doelgroep. Je doelgroep bepalen is erg belangrijk voor je organisatie of onderneming. Het maakt niet zoveel uit of je nou een gesubsidieerde stichting runt in Vlaardingen of een heuse commerciële onderneming hebt opgebouwd. In beide gevallen heb je waarschijnlijk voor jezelf op een rijtje gezet hoe je doelgroep eruitziet. Bij een zakelijke onderneming, bijvoorbeeld in de dienstverlening, zal je waarschijnlijk een sober uitziend logo ontwerpen. Doe je iets waarbij je je richt op een breder, niet per se zakelijk publiek, dan zal je eerder een vrolijk en frivool logo maken. Als je (nog) niet hebt bepaald wie je doelgroep is, zijn er tal van organisaties die je hier op een professionele wijze mee kunnen helpen.

De psychologie achter logo’s en de vormen van logo’s

Van de doelgroep is het een kleine stap naar de psychologie achter het perfecte logo. Achter de vormen van een goed logo zit een bepaalde psychologie. Zo worden rechthoekige logo’s gezien als betrouwbaar. Dat komt omdat we het associëren met bijvoorbeeld een kluis of gebouw, symbolen van betrouwbaarheid en veiligheid. Cirkels zijn daarentegen juist weer eerder onbegrensd en vriendelijk. Organische vormen in een logo kunnen aan de andere kant dan weer een bepaalde emotie versterken of boodschap aandikken. Deze voorbeelden laten zien dat een logo en de vormgeving ervan niet zomaar uit de lucht komen vallen. Denk daarom goed na over waar jouw organisatie voor staat en welke psychologie hierbij belangrijk is.

Je logo op drukwerk: een goed idee

Het mooie van een goed logo is dat het meteen herkenning oproept. Denk maar eens aan een belangrijk internationaal merk waar jij positief tegenover staat. Klopt het dat het logo van dat merk meteen een bepaalde emotie bij je oproept? Soms is een enkel teken, zonder tekst of uitleg, al genoeg om te herkennen om welk bedrijf het gaat. Dan weet je meteen zeker dat het logo geslaagd is! Een logo helpt je om bijvoorbeeld klassieke manieren van marketing zo effectief mogelijk te laten verlopen. Door een logo af te drukken op posters of in advertenties in lokale media en huis-aan-huis-bladen, kun je meer herkenbaarheid voor je bedrijf genereren. Zeker op lokaal niveau is deze fysieke manier van reclame maken heel effectief. Advertenties online zijn onpersoonlijk; consumenten klikken deze vaak zonder te kijken weg. Bij drukwerk is dit niet mogelijk, waardoor de kans dat het logo en de boodschap hun gezamenlijke doel missen, aanzienlijk kleiner is.

Gebruik logo’s van sociale media voor je eigen succes

Wat een logo kan doen voor je bedrijf, geldt niet alleen voor het zelf ontwerpen van je bedrijfslogo, maar ook voor het gebruik van goede logo’s en iconen (van andere bedrijven) op je website. Zo kan het delen van een bericht veel sneller gebeuren door te kiezen voor het plaatsen van icoontjes van bijvoorbeeld LinkedIn, Instagram, Facebook of Twitter op je website. Gebruikers zullen de logo’s meteen herkennen en snel op een knop kunnen drukken om jouw belangrijke post of pagina te delen. Ook deze toepassing benadrukt de kracht van een goed logo.

Conclusie: een goed logo zet je organisatie in de spotlights

Een logo zorgt voor herkenbaarheid. Door zelf je logo te ontwerpen met een handige tool, zorg je dat je deze herkenbaarheid daadwerkelijk bereikt. Logo’s van bekende merken, maar ook die van de bekende sociale media, herken je meteen. Maar achter het ontwerp van een logo gaat meer schuil. Het logo moet de doelgroep van je bedrijf of organisatie aanspreken, en de vorm zegt veel over de psychologie die schuilgaat achter het logo. Het is om uiteenlopende redenen dus erg belangrijk om de ontwerptool goed te gebruiken en een passend logo te ontwerpen dat aanslaat bij je gebruikers, volgers, en zelfs bij de argeloze toeschouwer. Gelukkig zijn er hoogwaardige tools beschikbaar waar je dit resultaat op succesvolle wijze mee kunt realiseren.