Bedrijfsleven opent deuren voor Vlaardingse jongeren

05-11-2018 Onderwijs Redactie

VLAARDINGEN - De eerste 25 vmbo’ers van het Geuzencollege gaan dinsdag 6 november op Bliksemstage bij een aantal lokale bedrijven. Tijdens deze bezoeken zullen de leerlingen de handen flink uit de mouwen steken. Op deze manier vergroten zij hun kennis van de arbeidsmarkt en groeit hun inzicht in de eigen vaardigheden. De Bliksemstage is de eerste activiteit van JINC in Vlaardingen en wordt in samenwerking met Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. en de Gemeente Vlaardingen georganiseerd.  

De komende maand gaan er in totaal 100 Vlaardingse leerlingen van Geuze College op Bliksemstage. Zij gaan aan de slag op verschillende afdelingen van bedrijven en instellingen, en krijgen zo een reëel beeld van wat diverse beroepen inhouden. Doel is de leerlingen beter in staat te stellen een keuze te maken voor een vervolgopleiding. Dit is belangrijk, want veel vmbo’ers kiezen een mbo-studie die niet bij ze past. En dat zorgt weer voor schooluitval en studievertraging. 

Bedrijven die hun deuren openen zijn Staalharderij Dominial, Ibis Hotel Vlaardingen, Waterweg Wonen, Meerman Groep. 

Daarnaast zullen in december 2018 150 leerlingen van Het College Vos en het Geuzencollege een Sollicitatietraining volgen. Middels een rollenspel oefenen zij met mensen uit het bedrijfsleven hoe je een goed sollicitatiegesprek voert. Dit is belangrijk, want onderzoek leert dat zo’n training het zelfvertrouwen van leerlingen vergroot, evenals hun kennis over wat er tijdens zo’n gesprek wordt verwacht. Dit vergroot de kans van de jongeren op een goede bijbaan of stageplek. Sollicitatietrainers zijn onder anderen: Erik Bernhard van Gemeente Vlaardingen, Henk de Bruijn van het Havenbedrijf, Jorien Daams-Rijk van Argos, Suzanne Bakker van Spie.
 

Effectieve aanpak kansenongelijkheid 

Projectleider Martha Hendrix van JINC staat te trappelen om het startsein te geven voor de eerste Bliksemstages: “In Vlaardingen groeien veel kinderen op die niet de kansen krijgen die ze verdienen. We willen hun een steuntje in de rug geven, want zij hebben net zoveel talent als iedereen. Landelijk gezien bereikt JINC ruim 45.000 jongeren per jaar, met name leerlingen uit wijken met sociaaleconomische achterstand. Door die ervaring weten we dat onze aanpak effectief is.”

Reacties