Categorieën

Service

Gegijzeld!

Gegijzeld!
Onderwijs

Gegijzeld!

  • Herman Stel
  • 08-07-2020
  • Onderwijs
Gegijzeld!
Daar zit zij weer. Aan een tafeltje recht tegenover de leerkracht van haar kind. De juf is hard 'aan het werk'. Zij moet weer uitleggen waarom Jeffrey slechte cijfers haalde en wanneer Jeffrey niet oplette en hoe het toch kwam dat Jeffrey zo stoorde tijdens de les. De juf vertelt hetzelfde verhaal als vorige week en de week daarvoor. 

Moeder blijft maar komen. Bijna dagelijks. Net voor schooltijd moet zij nog even aan de juf vragen of het nog wel goed gaat. Dan rent zij weg naar haar werk. De juf wordt er knettergek van. Zij heeft al op zo veel manieren verteld dat moeder niet al te veel van Jeffrey mag verwachten. En dat Jeffrey misschien beter op z’n plek zou zijn op een s.b.o. school. Want Jeffrey moet immers zo hard zijn best doen en komt ondanks de enorme hoeveelheid extra hulp nauwelijks verder. 

De ouders van Jeffrey lijken doof voor de adviezen van de juf. ,,Hun kind kan echt beter en de school moet daar maar voor zorgen.'' De juf merkt dat de ouders steeds gefrustreerder raken en steeds vaker boos zijn op haar. Doet zij wel genoeg haar best? Kan Jeffrey niet nog een extra half uur per dag individuele begeleiding krijgen? Daar heeft hij toch recht op! 

En buiten op het plein reageert moeder uiterst negatief over de school en over de juf naar de andere ouders. ,,Er deugt helemaal niets aan die school. Haar kind wordt stelselmatig verwaarloosd.'' Maar zij piekert er niet over om hem naar een andere school te doen. Een school waar alles vast wel goed zou gaan. Jeffrey wil dat namelijk niet. Hij heeft het goed naar zijn zin. Zijn vrienden zitten er immers ook. 

En zo is de school gegijzeld door moeder. De school doet alles wat in haar vermogen ligt, maar het is in de ogen van de ouders van Jeffrey nooit genoeg. En dus blijft zij de negatieve verhalen over de school verspreiden.   

Op de één of andere manier begrepen de mensen vroeger veel beter dat je nu eenmaal kinderen hebt, die slim zijn en gemakkelijk leren, maar dat er ook kinderen zijn die moeilijk leren en misschien veel gelukkiger worden als ze een wat eenvoudiger programma krijgen aangeboden. Ergens in de recente geschiedenis hebben veel ouders het idee gekregen dat alle kinderen wel de universiteit aan moeten kunnen. En de basisschool moet daarvoor maar zorgen.

Hoe is dat idee toch ontstaan?