Jozefmavo start Mavo Havo brugklas

17-12-2015 Onderwijs Redactie

VLAARDINGEN - Wie meer wil dan het standaard vakkenpakket op de middelbare school, kan prima terecht bij de Jozefmavo. Daar wordt komend jaar gestart met het TOP, het nieuwe Talent OntwikkelingsProgramma. Wekelijks worden er dan extra lessen aangeboden in de Talentgroepen Digital Science, Art (muziek, film, geschiedenis en schilderkunst) , Dans en Anglia (versterkt Engels). In nauwe samenwerking het scholengemeenschap Spieringshoek in Schiedam komt er bovendien een Mavo/Havo brugklas, de zogeheten ‘Kansklas’.

,,We krijgen nogal wat leerlingen van basisscholen die met hun schooladvies tussen Mavo en Havo inzitten’’, aldus directeur Henk Koppert. ,,Met de nieuwe gecombineerde Havo/Mavo brugklas met aangepaste lesstof en voor Havo bevoegde docenten zetten we vol in op de mogelijkheden van deze nieuwe lichting leerlingen. Als aan het eind van het eerste leerjaar blijkt dat ze naar de Havo kunnen, dan is doorstroming naar Spieringshoek mogelijk’’.

Op vrijdagmiddag is er op school ook ruimte om aan talentgroepen deel te nemen. ,,Als je de Digital Science klas binnenloopt, dan voel je je soms de premier van Nederland’’, vervolgt Koppert. ,,Er wordt onder meer hard gewerkt aan het leren van beeld- en geluidstechniek en dan sta je ineens midden in opnames met camera’s op je gericht. Met die extra vakken bieden we de mogelijkheid om je talent te ontdekken en te ontwikkelen. Dat is niet alleen spannend, maar sluit ook goed aan op wat ze bijvoorbeeld op een vervolgopleiding als het Grafisch Lyceum doen. In de praktijk hebben de leerlingen bij het Korenfestival “Slag om het Anker in het Delta hotel” hun talenten al voor de beeldregistratie en de geluidstechniek ingezet en ook het bedrijfsleven elders is enthousiast. Dat merken we bij excursies naar onder meer KPN’’.

Wat wil de Jozefmavo bereiken met de talentgroepen, de Kansklas Mavo/Havo en het invoeren van nieuwe technieken, zoals de aanschaf van de 3D-printer voor het vak ‘Art’ ? ,,We willen niet stilzitten en niet alleen degelijk maar ook vernieuwend onderwijs geven’’, besluit Koppert. ,,Belangrijker nog, als de kinderen vleugels krijgen ,dan krijgt de school met haar medewerkers ook vleugels’’.

 

 

 

Gerelateerd
Reacties