Leren in de 21ste eeuw

09-11-2017 Onderwijs Advertorial

Leren in de 21ste eeuw

VLAARDINGEN/SCHIEDAM - Afgelopen maandag was er in de Sint Janskerk van Schiedam een inspirerende bijeenkomst van scholen uit de regio waarbij middels lezingen, workshops en een infomarkt geïnspireerd van gedachten gewisseld werd over het thema ‘Leren in de 21e eeuw’.

Op uitnodiging van Technasium Spieringshoek was Platipus daar ook aanwezig om de dames en heren te laten ervaren hoe Augmented Reality, bijvoorbeeld met de HoloLens smart-glasses niet alleen in de toekomst maar nu al het onderwijs kan versterken. Deze dag demonstreerde maar weer eens hoe hard de ontwikkelingen in de technologie elkaar deze dagen opvolgen. De deelnemers konden gewoon een lesje anatomie volgen aan de hand van een levensgroot lichaam dat als een hologram zo voor ze op de plavuizen van de kerk werd geprojecteerd. Middels handgebaren en de stem konden ze de verschillende stappen van deze les rustig op hun eigen tempo door lopen terwijl ze om het model heen konden lopen om het van alle kanten te onderzoeken.

Samen met het Technasium verzorgt Platipus al een aantal jaren (met heel veel plezier) de gastlessen van het O&O keuzevak waarbij de scholieren les krijgen over Augmented Reality en de opdracht krijgen daar zelf een idee voor te verzinnen en te maken. Dus ook het Technasium was met een stand vertegenwoordigd om deze en andere ervaringen met de deelnemers te delen.

Maar ook samen met de basisschool ’t Palet in Vlaardingen heeft Platipus al verschillende Virtual Reality projecten ondernomen. Zo is er een tekenles in 3D gegeven waarbij de kinderen hun fantasieën niet op papier maar met hun, in dit geval, digitale kwast naar hartenlust in de ruimte konden tekenen.

De ontwikkelingen op het gebied van Virtual en Augmented Reality gaan dus hard maar het onderwijs in onze regio houdt die duidelijk wel in de gaten en is niet bang die ook te omarmen.

Gerelateerd
Reacties