Categorieën

Service

SBO Kameleon viert eerste lustrum

SBO Kameleon viert eerste lustrum
Onderwijs

SBO Kameleon viert eerste lustrum

  • Redactie
  • 21-11-2015
  • Onderwijs
SBO Kameleon viert eerste lustrum

VLAARDINGEN - Op 19 november 2015 was het precies vijf jaar geleden, dat SBO Kameleon haar intrek nam in het huidige schoolpand aan de Reigerlaan. Het pand is destijds na een uitvoerige studie speciaal ontworpen voor haar leerlingen, zodat het een rustige sfeer heeft en overzichtelijk is. 

Om het eerste lustrum te vieren, heeft de school een gezonde en feestelijke dag geregeld voor haar leerlingen. Om 10.30 uur hebben de kinderen ballonnen opgelaten. Alex Brobbel, voorzitter College van Bestuur van Wijzer in Opvang & Onderwijs, gaf voor de ballonenwedstrijd het startsein. Uiteraard hoopt iedereen de kaartjes terug te ontvangen uit plaatsen, die zover mogelijk weg liggen. Op een kaart wordt bijgehouden waar de ballonnen terecht zijn gekomen. 

Alle kinderen en de teamleden ontvingen een T-shirt van Wijzer in Opvang & Onderwijs, die ze na het feest ook kunnen dragen bij activiteiten als de schoolreis en sportdag. De VIB-mobiel van Stichting Vlaardingen in Beweging kwam naar het schoolplein. De kinderen werden in drie groepen ingedeeld en mochten per groep een uur allerlei spellen doen en dus lekker bewegen onder begeleiding van de VIB-crew. Natuurlijk zorgde de eigen leerkracht deze dag voor een feestelijke invulling van de rest van de dag.
 

School voor speciaal basisonderwijs Kameleon

SBO Kameleon is een school voor Speciaal Basisonderwijs. Bij de school staan de onderwijsbehoeften van het kind centraal. Ieder kind wordt goed geobserveerd en met het zorgteam wordt regelmatig besproken welke aanpak het best bij het kind past, welk tempo voor het kind het beste is en welke leerstof de meeste leeropbrengst oplevert. Een team van professionele krachten staat de school bij met de begeleiding van de leerlingen. Het leren samenwerken en de zelfstandigheid van de leerlingen wordt gestimuleerd. De kinderen hebben een vaste structuur, die als basis fungeert voor rust en veiligheid. 

De leerkrachten gaan uit van alles wat al goed gaat bij het kind. Dat wordt door complimenten of een of meerdere stickers nog eens benadrukt, waarna met de leerling gewerkt kan worden aan bijvoorbeeld het leveren van een prestatie of het accepteren van het anders zijn. Er wordt ook veel met de leerlingen gesproken, bijvoorbeeld tijdens kringgesprekken, individuele gesprekken, groepsactiviteiten en samenspel. Er zijn duidelijke regels gesteld op school, die samen met de reden voor de regel worden uitgelegd aan de kinderen.