Column: Verkeerde zuinigheid

07-08-2016 Uit Han van der Horst

Zondagmiddag verscheen ik aan de poort van het Vlaardingse zomerterras om daar de alternatieve Mexicaanse band te zien. Daar bleek dat mijn flesje water niet mee naar binnen mocht waarop ik tegenover de bewakers te geërgerd heb gereageerd waarvoor nogmaals mijn excuus. De band was prima, de sfeer uitstekend en de temperatuur hoog. Er was nog wat voor te zeggen ook. Als iedereen met hele picknickmanden  aan komt zetten, verdienen de deelnemen de horeca-ondernemers niks terug van hun investering. Vandaar dit.  Voor wie geen festivalmunten aanschaft a E 2,60 per stuk hebben de organisatoren een soort seculiere mini-ramadan in petto:  geen druppel en geen kruimel zo lang je op het terrein bent.

Wij worden de laatste twee jaar uit en te na door de overheid en de KNMI gewaarschuwd tegen de gevaren van de uitdroging. Wij moeten er voor zorgen altijd genoeg te drinken en water bij ons te hebben. Dat is in tegenspraak met het beleid aan de poort van het Vlaardings Zomerterras. Nu zijn we natuurlijk niet in Amerika waar het verstrekken van voldoende drinkwater uit de kraan tot de gewone horeca-gastvrijheid behoort, de strenge controles op flesjes water is het andere uiterste. Een festival dat het consumeren van zelf medegebrachte dranken en eetwaren niet toestaat, zou in ieder geval voor voldoende drinkwater moeten zorgen. Gratis verkrijgbaar. Gemeentes met oog voor de volksgezondheid dienen dat verplicht te stellen.

Ook zakelijk is dat slim. Er komt een talrijker publiek dat eenmaal binnen toch geneigd zal zijn om festivalmunten te kopen. Het is moeilijk voorstelbaar dat een stel tappunten zou leiden tot leegte aan de bar.

Dat je op zo’n festival geen alcohol van buiten wilt zien, ligt nogal voor de hand.  Toch mag men zich afvragen of de strengheid ten opzichte van water, frisdranken en een pakje boterhammen wel zoveel oplevert.  Je zet er in ieder geval kwaad bloed mee. Je jaagt mensen  weg. Ze mijden het festival of ze zijn snel weer vertrokken.  Dat zijn allemaal potentiële klanten  die anders de verleiding moeilijk hadden kunnen weerstaan om toch wat van de heerlijkheden der Vlaardingse horeca te proeven. Of om de eigen bammetjes weg te spoelen met het evenementenbier uit de plastic glazen. Gedwongen winkelnering is altijd een slecht idee ook al geurt de biologische patat nog zo heerlijk. Een klant die blijft, heeft een vrijwillige keus kunnen maken voor je product.

Daarom zou de Vlaardingse horeca de regels rond eten en drinken beter wat kunnen versoepelen. De huidige kosten waarschijnlijk meer dan ze opleveren zodat per slot van rekening de ondernemers toch dief blijven van hun eigen portemonnee.

Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »





Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date