Categorieën

Service

'Mauritssingel is te krap'

'Mauritssingel is te krap'
Wonen

'Mauritssingel is te krap'

  • Redactie
  • 09-03-2021
  • Wonen
'Mauritssingel is te krap'
VLAARDINGEN - Het zal je maar gebeuren: thuis in de keuken staan of op de bank liggen, terwijl je auto voor de deur total loss wordt gereden. Het gebeurde een bewoner van de Mauritssingel in Ambacht. En een half jaar later was het opnieuw raak, ook al viel de schade toen iets lager uit. Reden genoeg voor de bewoner om B&W van Vlaardingen te vragen iets aan de indeling van de singel te doen.

Op 19 juni vorig jaar werd een Toyota Auris van de Vlaardinger door een vuilniswagen in de bocht van de Mauritssingel 'omver' gereden. De auto stond volgens de eigenaar 'tegen de stoeprand' geparkeerd.  Schade: zestienduizend euro, total loss dus. "Onlangs op dezelfde plek hetzelfde ongeval: de bestuurder van een bestelbus veroorzaakte voor drieduizend euro schade aan mijn Toyota Corolla", aldus dezelfde Vlaardinger. Eerder al werd een geparkeerde motor aangereden. "Nog onlangs zag een chauffeur van een  plaatselijke brandweerwagen geen kans zijn weg over de Mauritssingel te vervolgen vanwege een geparkeerde auto. Ook komt het regelmatig voor dat geparkeerde auto’s moeten worden verplaatst omdat vrachtwagens de bocht niet kunnen maken."

Al deze incidenten gebeurden in de bocht van de Mauritssingel. De bewoner concludeert dat de Mauritssingel ter plaatse veel te smal is voor het moderne verkeer. Bovendien zorgt de krapte ook voor verkeersonveilige situaties, zoals bij het inhalen van een fietser of brommer door een auto ter plaatse. De bewoner van de Mauritssingel stelt daarom  het college voor de parkeerhavens ter hoogte van de Mauritssingel 7, 8 en 9 dieper te maken. Dat kan door twee rijen stoeptegels weg te halen. "De stoep is breed genoeg en dit voorkomt dat er groen moet verdwijnen en er graafwerkzaamheden nodig zijn. Als hierbij de bestrating rondom de bomen intact blijft, zorgt dit er voor dat de geparkeerde auto’s minder in de bocht staan en is de kans dat deze worden geraakt door het voorbijgaande verkeer hopelijk weg." Ook tegemoetkomend verkeer krijgt zo meer ruimte, aldus de schrijver, die het college en andere belangstellenden uitnodigt om ter plaatse te komen kijken.