Categorieën

Service

Zeven dagen geen vliegtuigen boven Vlaardingen

Zeven dagen geen vliegtuigen boven Vlaardingen
Wonen

Zeven dagen geen vliegtuigen boven Vlaardingen

  • Redactie
  • 24-11-2021
  • Wonen
Zeven dagen geen vliegtuigen boven Vlaardingen

Het vliegveld in Rotterdam gaat vanaf maandagochtend vroeg zeven dagen op slot vanwege een grote onderhoudsbeurt op en nabij de taxibaan voor vliegtuigen; foto: RTHA

VLAARDINGEN - Zeven dagen rust voor de Vlaardingers die last hebben van vliegtuigen boven hun hoofd: het vliegveld in Rotterdam gaat vanaf maandagochtend vroeg dicht voor een grote onderhoudsbeurt op en nabij de taxibaan voor vliegtuigen.

Alleen de politie- en traumahelikopter kunnen nog gebruik maken van het vliegveld. Al het andere verkeer kan tijdens de zevendaagse sluiting geen gebruik maken van de kilometerslange taxibaan Victor en daarmee niet van de enige start- en landingsbaan. Vliegverkeer wordt omgeleid naar Schiphol en Eindhoven.

Volgens het 65-jarige vliegveld is de taxibaan hard toe aan een opknapbeurt. Het laatste grote onderhoud dateert van eind jaren negentig. Het onderhoud is nodig om de veiligheid voor het taxiënd vliegverkeer te kunnen blijven garanderen. Op dit moment kent het asfalt teveel scheuren en gaten. De taxibaan krijgt helemaal nieuw asfalt om dit op te lossen. De twee intersecties aan beide uiteinden van de taxibaan worden zelfs verbreed en voorzien van nieuw asfalt.

Vanaf het najaar is het Rotterdamse vliegveld begonnen met het groot onderhoud. Vier intersecties zijn al zo goed als klaar. Projectleider Bas Hengeveld: “Tijdens het groot onderhoud in de zevendaagse sluiting vernieuwen we veel onderdelen op en nabij de taxibaan en de intersecties. Zo wordt naast het vernieuwen van de fundatie en het asfalt ook nieuwe markering aangebracht, brengen we nieuwe randgoten aan en vervangen we de bekabeling van de baanverlichting. Ook komt er nieuwe LED-verlichting en komen er nieuwe baanborden.”

De sluiting van de luchthaven is nodig om de meest kritische werkzaamheden, binnen de invloedssfeer van de baan, in een zo kort mogelijk tijdsbestek te kunnen uitvoeren. “Als we alles wat we willen doen in een gewone operatie uitvoeren met iedere dag stijgend en dalend vliegverkeer, dan kost deze opknapbeurt maanden extra tijd. Nu werken we dag en nacht door en kost het zeven dagen tijd. Er moet gewoon veel gebeuren.”

In april 2022 moet de hele renovatie achter de rug zijn. Het asfalteren en vooral het aanbrengen van nieuwe markering is weersgevoelig. Veel regen kan de planning nog beïnvloeden.