Categorieën

Service

Groen licht voor grondige aanpak binnenstad: een bouwput van 15 jaar

Groen licht voor grondige aanpak binnenstad: een bouwput van 15 jaar
Politiek

Groen licht voor grondige aanpak binnenstad: een bouwput van 15 jaar

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 11-07-2025
  • Politiek
Groen licht voor grondige aanpak binnenstad: een bouwput van 15 jaar

VLAARDINGEN - De gemeenteraad van Vlaardingen heeft afgelopen donderdag groen licht gegeven voor een groots herontwikkelingsplan van de binnenstad, met als paradepaardje het omvormen van het Liesveldviaduct tot stadspark. Hoewel de plannen klinken als een frisse wind, rijzen er vragen over de haalbaarheid, betaalbaarheid en betrokkenheid van bewoners.

Wat betreft de betrokkenheid van bewoners was het de SP die kort geleden bijna duizend bewoners ondervroeg over het plan om het Liesveldviaduct af te sluiten voor autoverkeer. De uitslag van de enquête was duidelijk: een overgrote meerderheid van de ondervraagde Vlaardingers is tegen, wat in de lijn is van eerdere reacties op de plannen.

De komst van 800 nieuwe woningen in het centrum van de stad moet 2.000 nieuwe inwoners trekken. Met alles wat gebouwd wordt waar dan ook in Vlaardingen lijkt er niet veel betaalbaars bij te komen: de sociale woningbouw met een ‘betaalbare huur’ (en hoeveel is dat dan?) vormt een heel klein deel van de nieuwbouw.

Die nieuwe inwoners zullen een auto niet voor de deur kunnen parkeren; er wordt gerekend dat de huidige parkeergarages in het centrum nog voldoende capaciteit hebben om hier een abonnement af te sluiten voor een parkeerplek. Hoe dat werkt, het ontbreken van voldoende parkeerplekken op straat (vlakbij de woning), dat kun je gaan zien in Park Vijfsluizen. Je staat al gauw een halve wijk verder geparkeerd dan waar je woont.

Met het afsluiten van het Liesveldviaduct verdwijnen er ook nog eens honderden parkeerplekken van de parkeergarage daar op de eerste etage. En als die wel gehandhaafd blijven moeten de garages aangepast worden, want naar boven is het eenrichtingsverkeer. De andere optie is de eigenaren af te kopen, maar wie gaat welke optie dan ook betalen, tegen welke prijs?

Stadspark als symbool?

Het Liesveldviaduct wordt omgevormd tot park, een lovenswaardig idee in tijden van klimaatverandering. Maar of dit park daadwerkelijk functioneert als ‘ontmoetingsplek’ of slechts een symbolisch groen gebaar wordt, hangt er vanaf. Moet je een stadspark willen op een gebied waar de winkels eronder nu al geregeld last hebben van lekkages vanaf het viaduct? Als daar nog eens tonnen aan aarde en groen bijkomen dan creëer je misschien een milieuramp in plaats van een groene oase. Daarbij: is het schrappen van autoverkeer over dit belangrijke knooppunt wel zo simpel als een ‘omweg van een minuut’?

Ondertussen ‘kraaien de coalitiepartijen victorie’. GroenLinks is blij dat het Liesveldviaduct, een ‘vergissing uit de jaren 60’, getransformeerd wordt. Als je de 800 te bouwen woningen er tegen wegstreept dan ga je de binnenstad echter veel meer verstenen in plaats van vergroenen. Wat wel weer toegejuicht wordt door de VVD, de partij van bouwen, bouwen, bouwen. Ondanks dat fractievoorzitter Ruben van de Zande van de VVD afgelopen donderdag het uit zijn mond kreeg dat ze juist ook de partij van groener, groener, groener zijn. Dat zal niet het eerste zijn wat je te binnenschiet als de binnenstad dadelijk een bouwput zal zijn gedurende een jaar of 15, aldus diverse partijen in de gemeenteraad.

In 2030 moeten de eerste nieuwe woningen er staan, waarschijnlijk worden dat een paar torenflats om het Liesveld. Daarna wordt het viaduct afgesloten en het stadspark aangelegd, Maar heel traditioneel Vlaardings zullen de kosten naar verwachting gierend uit de hand lopen. Dat is met eerdere veel kleinere projecten als de West(sport)hal in de Westwijk ook al gebeurd. Een scenario waarbij projectontwikkelaars goud geld verdienen, de stad failliet gaat en (een deel van) de huidige raadsleden allang in de Tweede Kamer zitten, of met pensioen zijn, lijkt waarschijnlijker.