Psychologie van risico en gokken
- Partnerbijdrage
- 17-07-2025
- Gezond
VLAARDINGEN - We kennen allemaal wel iemand die graag een gokje waagt of misschien ben je het zelf: die ene vriend die na het stappen op zijn telefoon nog even die laatste inzet doet, omdat 'het nu wel eens tijd wordt voor geluk'. Waarom zijn we toch zo gevoelig voor risico’s, vooral als het om geld, winst en verlies gaat? En hoe werkt dat precies in je hoofd, zeker nu het online casino letterlijk één klik van je verwijderd is?
In de wereld van gedragseconomie en hersenwetenschap is er de afgelopen jaren veel over gezegd. Dit artikel graaft in de psychologie achter de risico’s, de rol van dopamine en waarom we soms alles op rood zette, ook als we beter zouden moeten weten.
Waarom trekt risico ons zo aan?
Het is een rare paradox: we houden van zekerheid, een vast inkomen, een huis, routine, maar toch krijgen we een kick als we een risico nemen. Vooral wanneer er iets te winnen valt, willen we geloven dat het net even anders zal lopen dan de statistieken voorspellen. De emotie die loskomt bij onzekerheid is bijna fysiek te voelen: je hart klopt sneller, je gedachten schieten heen en weer. Het is niet voor niets dat het online casino zo’n aantrekkingskracht heeft. Je hoeft niet eens van je bank af; één swipe en het spel kan beginnen.
Die spanning is niet zomaar ‘leuk’, het is een chemische reactie. Elke keer dat je een beslissing neemt met een beetje risico, maakt je brein dopamine aan. Dat is het stofje dat ervoor zorgt dat je je goed voelt. Kleine winst? Dopamine. Net naast de hoofdprijs? Ook dopamine. Het online casino weet precies hoe dat werkt en bouwt die triggers slim in: flitsende animaties, snelle beloningen, net genoeg tegenslag om het spannend te houden. Niet voor niets blijven mensen soms langer spelen dan ze van plan waren. De emotie wint het vaak van het rationele denken.
Waarom rationeel denken lastig blijft als er geld op het spel staat
Je zou denken dat we als mensen altijd rationele keuzes maken. Toch laat de gedragseconomie keer op keer zien dat we daar niet goed in zijn, zeker niet als er geld, risico en emoties bij komen kijken. Neem de verliesaversie: het idee dat verliezen twee keer zo hard aankomt als eenzelfde winst blij maakt. In een online gokhuis met live casino games is dat heel zichtbaar.
Win je € 100, dan is dat leuk, maar verlies je € 100, dan voelt dat als een ramp. Wat doen veel mensen vervolgens? Ze gaan hun verlies achterna. Ze verhogen de inzet, want “het moet toch een keer meezitten”. Onbewust laten we ons leiden door het verlangen om alles goed te maken. Juist daarom zijn spellen als roulette of die nieuwe crash games zo populair: je bent steeds maar één klik verwijderd van een mogelijke comeback.
Ook je besluitvorming verandert. Je denkt sneller en impulsiever. Even je verstand op nul, hopen op een kans. Op vrijdagavond in een café hoor je het vaak: “Dit is mijn lucky streak, nog één keer proberen.” Gedragseconomen noemen dit ‘loss chasing’ en zien het terug in de data van online casino’s, maar je merkt het ook in het dagelijkse leven. Denk aan beurshandelaren, ondernemers of zelfs mensen die besluiten toch die veel te dure sneakers te kopen. In veel gevallen nemen emoties de regie over van het verstand, vooral als de omgeving het gedrag bevestigt (“iedereen doet het, dus het zal wel kunnen”).
Conclusie
Begrijp jezelf, identificeer de signalen en realiseer je dat de lijn tussen spel en probleem vaak minder duidelijk is dan je denkt. De risicopsychologie toont voornamelijk aan dat we allemaal mensen zijn, met zowel sterke als zwakke punten. Beter een gokje met mate, dan spijt achteraf.