Categorieën

Service

15 jaar The MindOffice: een reis van passie, creativiteit en doorzettingsvermogen

15 jaar The MindOffice: een reis van passie, creativiteit en doorzettingsvermogen
Bedrijven nieuws

15 jaar The MindOffice: een reis van passie, creativiteit en doorzettingsvermogen

  • Redactie
  • 08-09-2025
  • Bedrijven nieuws
15 jaar The MindOffice: een reis van passie, creativiteit en doorzettingsvermogen

VLAARDINGEN - Vijftien jaar geleden begon Michel van Velzen aan een avontuur dat vandaag bekendstaat als The MindOffice. ,,Het voelt soms alsof het gisteren was'', vertelt hij glimlachend. ,,We begonnen midden in de financiële crisis, in een tijd waarin veel bureaus en bedrijven omvielen. Ondernemerschap was voor mij geen vanzelfsprekend pad, maar een combinatie van kans, vriendschap en lef.''

Michel werkte destijds bij grote merken zoals Heineken, Microsoft en de Rijksoverheid maar toen het bureau omviel, stond hij op straat. Na een korte periode op de marketingafdeling bij een energieleverancier ontmoette hij een developer die zijn creatieve geest en ondernemerspotentieel herkende. Samen begonnen ze te experimenteren met websites in een tijd waarin Hyves en MSN het internet domineerden. ,,In het begin was ik vooral grafisch ontwerper'', vertelt Michel. ,,Ik deed alles: ontwerpen, presentaties maken, contact onderhouden met klanten, het was een leerproces waarin ik mezelf van alle kanten ontwikkelde.''

,,Het was een klein begin, maar we zagen meteen de mogelijkheden. Ik had al een vlotte babbel, hij had de technische kennis en zo ontstond het zaadje voor The MindOffice.''

Eerste klanten en kantelpunt

De eerste klanten kwamen vooral via via oud-collega’s en bekenden. Het echte kantelpunt kwam toen Michel de kans kreeg een pitch te doen voor een terugkerende opdracht bij een grote speler. ,,Ik had ondertussen nog een mooi aanbod voor een vaste baan, maar ik dacht: dit is mijn moment. Het werd vol gaan voor de onderneming en dat was de juiste beslissing.''

De eerste jaren waren vooral een uitdaging. ,,Continuïteit opbouwen, naamsbekendheid verwerven en laten zien dat we een écht bedrijf waren, dat was ons doel'', vertelt Michel. Hun eerste kantoortje bevond zich in een achteraf loods bij een bevriende aannemer. ,,We waren letterlijk onzichtbaar en onbekend, maar we brachten daar zelf verandering in. Netwerken en in beweging blijven is altijd mijn kracht geweest.''

Een persoonlijke herinnering die blijft hangen, is de steun van zijn ouders: ,,Vanaf nu zijn we een ondernemersfamilie'', zeiden ze letterlijk. Dat vertrouwen gaf Michel het gevoel dat hij het kon waarmaken, iets waarvoor hij hen nog altijd dankbaar is.

Van ontwerper naar creative director en zakelijk leider

In de loop der jaren groeide Michel mee met The MindOffice. ,,Van grafisch ontwerper en conceptontwikkelaar ben ik uitgegroeid tot creative director en zakelijk leider. Ik geef mijn creatieve input, bewaak de kwaliteit van projecten, coach het team, onderhoud klantrelaties en bepaal samen met het managementteam de strategische koers van het bureau.''

,,Die combinatie van creatief denken én zakelijk inzicht heeft ervoor gezorgd dat we kunnen blijven innoveren en tegelijk een solide bedrijf runnen. Het is een rol die me continu uitdaagt, maar ook veel voldoening geeft.''

Een hecht team, loyale klanten en eigen producten

Vandaag is The MindOffice uitgegroeid tot een middelgroot full service digital agency (15 medewerkers) met focus op concept, design, video, development en online marketing. ,,We breiden gestaag uit, maar willen compact en overzichtelijk blijven. Het team is jong, hecht en kundig. Onze kracht ligt in kwaliteit, inzet en het ontzorgen van klanten. Onze slogan ‘Wij nemen het over’ past nog steeds perfect.''

Daarnaast heeft het bureau de afgelopen jaren een eigen digitale productlijn opgezet, waaronder een CMS, een Magazine en mailmodule, een Framework app en de Winfographic. ,,Dit stelt ons in staat om klanten compleet digitaal te bedienen met tools die we zelf ontwikkeld hebben en dat onderscheidt ons binnen de industrie.''

Een van de grotere successen van het bedrijf is ook het opleiden van talent. ,,Door de jaren heen hebben we veel stagiaires mogen begeleiden, die inmiddels zijn uitgegroeid tot sterspelers binnen het bedrijf, vaak in leidinggevende functies. Het is fantastisch om te zien hoe mensen hun potentieel ontplooien en dat wij daarin hebben mogen investeren. Dat vind ik echt één van de mooiste verwezenlijkingen van The MindOffice.''

Michel is trots op de lange betrokkenheid van zowel collega’s als klanten. ,,Collega Dimar verdient speciale credits voor zijn loyaliteit en betrokkenheid. En Michel Dierks, die als eerste aansloot maar uiteindelijk zijn eigen weg ging, heeft ook sporen achtergelaten waar ik veel respect voor heb. Wat klanten betreft: degenen van het eerste uur en eigenlijk alle klanten, zijn ons dierbaar. Zonder hen was het nooit gelukt. We werken van MKB tot multinational en ze zijn allemaal even speciaal.''

Creatieve bondgenoot en kantoorgenoot

Naast het eigen team koestert Michel ook de langdurige samenwerking met Stijlmeesters en Rob van Mil. ,,Een complementaire partner op tekstgebied, die onze creatieve concepten aanvult en versterkt. Samen hebben we meerdere edities van ons eigen relatiemagazine de Discover gerealiseerd. En waar mogelijk bedienen we klanten gezamenlijk met totaalconcepten en campagnes, waarbij design, strategie en tekst naadloos samenkomen. Het is een samenwerking die altijd weer energie en nieuwe ideeën oplevert.''

Ondernemerschap van de lange adem

Michel’s visie op ondernemen is gevormd door 15 jaar ervaringen, zowel zakelijk als privé. ,,Ondernemen is van de lange adem. Soms offers maken, keuzes maken, doorzetten als het zwaar is. Ik heb alles meegemaakt: een inbraak, een afgebrand pand, een bruiloft, vader worden, een echtscheiding, een pandemie… Je moet leren het hoofd koel te houden, loslaten waar nodig en altijd doorgaan.''

Hij benadrukt ook het belang van bescheidenheid en genieten van de reis. ,,Ik zie veel jonge ondernemers gefocust op snel succes. Voor mij draait ondernemen om de lange termijn, mooie herinneringen en lessen opdoen. Groot presteren, maar klein blijven denken.''

Vooruitkijken

Michel richt zich liever op de korte termijn: de komende 2 à 3 jaar. ,,De wereld verandert snel. AI en digitalisering brengen nieuwe kansen, maar creativiteit blijft ons kerngebied. Mensen willen tastbare ervaringen; offline middelen winnen terrein en daar spelen wij op in met onze diensten en producten. Ons doel is niet groter worden, maar beter worden, impact maken en vooruitstrevend zijn binnen de industrie.''

Ondanks alles is Michel nog steeds leergierig en scherp: ,,Ik volg de markt en onderstromen, heb een jeugdige geest en een zakelijke mindset. Waar ik ooit bang voor was, is werkelijkheid geworden en soms ver boven verwachting. Dat geeft energie om door te gaan.''

Dankbaarheid en trots

Het 15-jarig jubileum is voor Michel vooral een moment van dankbaarheid: naar het team, de oud-collega’s, de klanten en alle relaties die The MindOffice hebben geholpen groeien tot wat het vandaag is. ,,Ik ben trots op de reis, op alles wat we hebben meegemaakt en bereikt. En vooruitkijkend? Dan denk ik dat het mooiste nog moet komen.''

The MindOffice

Schiedamsedijk 126, Vlaardingen

Meer over The MindOffice →