3 redenen waarom je als bedrijf meer zou moeten investeren in relatiegeschenken
- Partnerbijdrage
- 23-09-2025
- Bedrijven nieuws
VLAARDINGEN - Ieder bedrijf heeft zo zijn merkmateriaal en relatiegeschenken zijn daar niet meer uit weg te denken. Producten als pennen, mokken, drinkflessen of zelfs koeltassen worden bedrukt met het logo van een bedrijf om vervolgens meegegeven te worden aan klanten of zakenpartners met de bedoeling om natuurlijk die zakelijke relatie te verbeteren. Al met al is het niet slechts een simpel geschenk en er schuilen nog meer verborgen krachten achter deze relatiegeschenken. Wat die voordelen precies zijn, lees je nader verder.
Het uiten van waardering
Allereerst bieden relatiegeschenken natuurlijk een groot voordeel wanneer je kijkt naar de relaties tussen het bedrijf en de doelgroep. Door relatiegeschenken met logo mee te geven aan klanten na een succesvolle aankoop of aan zakenpartners na een eerlijke deal laat je zien dat je de andere partij waardeert. Je uit dan je waardering door middel van een persoonlijk geschenk.
Wanneer je je waardering op deze manier uit, kun je het ook terugverwachten; de klant of zakenpartner zal jou ook waarderen voor het gebaar wat je met dit geschenk hebt gemaakt. Op die manier is er sprake van wederzijdse waardering, wat zich vertaalt in een betere samenwerking of loyalere klanten voor je bedrijf. Relatiegeschenken hoeven daarnaast ook helemaal niet veel te kosten, de meeste bedrijven kiezen immers voor eenvoudige tassen of goedkope drinkflessen bedrukken.
Het vergroten van de naamsbekendheid
Naast het positieve effect dat relatiegeschenken hebben op de relaties van je bedrijf, kunnen zo ook wat betekenen voor de naamsbekendheid van je onderneming. Zoals eerder gezegd staat je logo of merknaam bedrukt op het artikel, wat het eigenlijk meteen een marketingmiddel maakt. Ontvangers van de relatiegeschenken lopen vervolgens rond met een met logo bedrukt artikel en stellen daarmee omstanders bloot aan je merk.
Dit zou je eventueel doelgroepgerichter kunnen doen door verschillende typen relatiegeschenken mee te geven. Je kunt bijvoorbeeld verwachten dat met logo bedrukte shakebekers gebruikt zullen worden in de sportschool, waardoor je op die manier de doelgroep sporters blootstelt aan je merknaam. Verschillende artikelen worden in verschillende omgevingen gebruikt, waardoor je je kunt richten op een of enkele doelgroepen.
Een sterk bedrijfsimago ontwikkelen
Tot slot kunnen deze met logo bedrukte geschenken ook nog een positief effect hebben op het imago van je bedrijf. Het geven van relatiegeschenken is namelijk een daad van vrijgevigheid en door geregeld relatiegeschenken uit te delen en deze vrijgevigheid te laten blijken, zullen mensen jouw bedrijf ook associëren met deze kwaliteit. Niet alleen het geven van relatiegeschenken op zich is waardevol, maar ook het type relatiegeschenk kan impact hebben.
Door kwalitatief goede relatiegeschenken uit te delen, zullen mensen naast vrijgevigheid ook de kwaliteit van je relatiegeschenken associëren met de producten of diensten die je als bedrijf aanbiedt. Dit is vervolgens aantrekkelijk voor potentiële klanten of zakenpartners die graag willen samenwerken met een bedrijf die een goede marktpositie heeft.