Actieplan voor een vitalere binnenstad
- Redactie
- 20-05-2015
- Winkelen
VLAARDINGEN – Vlaardingen tweede winkelstad van de regio ? Dat zijn we nog lang niet maar er wordt momenteel hard gewerkt om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken. Dit keer is het niet de gemeente die de boel probeert ‘vlot te trekken’, maar hebben vertegenwoordigers van onder meer de detailhandel, horeca, vastgoed, kunst & cultuur de gemeente gevraagd om een bijeenkomst te organiseren met alle belanghebbenden.
Inmiddels zijn er in totaal er drie bijeenkomsten geweest waarbij een start is gemaakt met een concreet actieplan om de binnenstad regionaal sterker op de kaart te zetten. Daarbij wordt ingespeeld op demografische, economische en technologische ontwikkelingen. Tijdens de bijeenkomsten zijn de resultaten van de afgelopen jaren met elkaar gedeeld en is de eerste hand gelegd aan een concrete actiepuntenlijst met nieuwe acties en activiteiten voor de binnenstad voor de komende jaren. Onder leiding van een kwartiermaker werken drie aparte werkgroepen het concept uitvoeringsplan verder uit. Die werkgroepen houden zich bezig met versterken van de kernwaarden (historie en water), winkelen en uitgaan en bereikbaarheid en parkeren.
In 2009 presenteerde de gemeente Vlaardingen de Visie Vitalisering Binnenstad. Met het actieplan dat aan deze visie verbonden was zijn er in de afgelopen jaren tastbare resultaten in de Vlaardingse binnenstad geboekt. Het Veerplein heeft een nieuw ‘tapijt’ gekregen, de Westhavenplaats en Blokmakersplaats zijn opnieuw ingericht, met de aanpak van de Hoogstraat is gestart en V&D werd weer naar Vlaardingen gehaald. Door de ontwikkelingen in het vastgoed zoals leegstand, de krimpende economie en de veranderende consumentenwensen moet er kritisch gekeken worden hoe de Vlaardingen binnenstad weer sterk gemaakt kan worden voor de toekomst.
Bij de persbijeenkomst op 19 mei lichtte verantwoordelijk wethouder Ruud de Vries nog één en ander toe: ,, Gezamenlijk gaan we nu kijken hoe we de ‘taart kunnen vergroten’, op zo’n manier dat alle betrokken ondernemers mee kunnen profiteren. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de winkels iets langer open wat het makkelijker maakt voor bezoekers om aansluitend ergens wat te gaan eten en daarna naar de bioscoop te gaan. Er komt per 2016 een zogeheten Binnenstadmanager en tot die tijd is Ronald Huiskens (eigenaar van Lunch, Pie & Giftshop Veerplein 18) kwartiermaker en hij zal zich bezig houden met de voorbereidingen en het opstellen van een functieprofiel van Binnenstadmanager. Die laatste vormt een verbindende rol speelt in de samenwerking van alle betrokken partijen, een belangrijke stap vooruit’’, besluit De Vries.