Strooien bij dertig-plus graden? Idioot? Nee
- Redactie
- 24-06-2026
- Nieuws
VLAARDINGEN - Vlaardingers wisten niet wat ze zagen toen ze dezer dagen een stroomwagen zagen rondrijden in de stad. Die ook nog werkte, in die zin dat hij zout over de straat strooide. Tijdens een hittegolf. Bizar!
Toch waren de Vlaardingers niet in de jajem, of rijp voor een psychiater. Nee, er werd daadwerkelijk gestrooid. Alleen nu niet tegen de gladheid, maar omdat het zo warm is.
De gemeente Vlaardingen legt uit. "Als het dagenlang erg warm is, wordt asfalt zachter. Vooral op drukke wegen kan het wegdek gaan plakken of vervormen door het verkeer. Dat is niet alleen vervelend, maar kan ook zorgen voor gevaarlijke situaties."
Door een dun laagje zout te strooien, wordt het zachte asfalt minder plakkerig, zo is de logica. Ook maakt het dat banden meer grip op de weg krijgen en dus slippartijen worden voorkomen.
"Dus zie je deze week ineens een strooiwagen rijden? Dan is dat geen vergissing. De gemeente strooit het zout niet tegen gladheid door ijs, maar juist om het asfalt te beschermen tegen de warmte."