Categorie├źn

Service

Alles wat je moet weten over restaurant reserveringen

Alles wat je moet weten over restaurant reserveringen
Uit

Alles wat je moet weten over restaurant reserveringen

  • Ingezonden mededeling
  • 18-05-2023
  • Uit
Alles wat je moet weten over restaurant reserveringen
Als er iets is wat we leerden tijdens de voorbije moeilijke jaren was het wel reserveringen maken als we uit wilden eten. Het is nu niet langer bij wet verplicht, maar toch hebben we nu veel meer de neiging om een tafeltje te reserveren als we wat gepland hebben. We kunnen nog wel occasioneel ergens binnenwandelen, maar de restaurants hebben toch liever dat er gereserveerd wordt.

Hoe maken we onze reserveringen?

Vroeger namen we daarvoor de telefoon, dat kan nog, maar we grijpen toch meer naar andere media om de reservering te maken. Reserveren via het internet of met de mobiele telefoon wordt vandaag de dag het meeste gedaan. Tegenwoordig heeft ieder restaurant een website waarop je direct kunt reserveren. Of toch tenminste een facebookpagina waar je alle informatie kunt vinden en ook meteen kunt reserveren.

Het voordeel is dat je kunt reserveren wanneer je wilt. Telefonisch ben je gebonden aan de openingsuren van de zaak. En ook wanneer de service volop loopt hebben de restaurateurs liever niet te veel telefoontjes. Daarom maken ze nu gebruik van het online reserveringssysteem restaurant, een tool die de hele reservering automatisch en elektronisch afhandelt.

Hoe maak je een reservering bij een restaurant?

Zoals gezegd kun je nog altijd gewoon de telefoon nemen en het restaurant telefoneren om te reserveren. Maar zoals we hierboven al vertelden, online reserveren heeft voordelen. We leggen je aan de hand van een praktisch voorbeeld uit hoe je heel gemakkelijk die online boeking maakt.

Je bent ondertussen al op onze site over Vlaardingen, en je wilt ook in onze eigen stad een hapje eten. Klik dan door naar restaurantoverzicht in Vlaardingen en maak je keuze. Klik op het logo van de eetgelegenheid van je keuze en je wordt naar de bespreking over het restaurant geleid. Daar kun je de contactgegevens vinden en je reservering maken. Natuurlijk hoef je in het fastfoodrestaurant niet te reserveren. Maar de wat chiquere tenten stellen het wel op prijs.

Ga je liever wat verder, of heb je een uitstap gepland, kun je ook vooraf je restaurant boeken. Er bestaat een mooie site, Tripadvisor, die alle informatie over hotels, restaurants en bezienswaardigheden verzamelde. Op die site kun je de stad of streek ingeven waar je heen gaat, en dan krijg je een opsomming van alle restaurants uit die stad. Bij ieder adresje kun je de gebruikerservaringen lezen, welke soort keuken ze aanbieden en in welke prijsklasse je er kunt eten. Je krijgt er nog een routebeschrijving van Google Maps bij en je kunt direct doorklikken om je tafel te reserveren.

Er zijn uiteraard nog meer van die sites die proberen om je een zo goed mogelijk beeld te geven van uit eten in Nederland. Enkele bekende voorbeelden zijn: Heerlijk.nl, TheFork, Restaurantgids.nl en natuurlijk Gault&Millau en Michelin.

En wat doen de restaurants zelf om meer reserveringen binnen te krijgen?

Op de eerste plaats doen horecazaken steeds meer inspanningen om online aanwezig te zijn. Een website is helemaal zo duur niet meer. Er bestaan zelfbouwpakketten waarmee iemand met de basis computervaardigheden zelf een eenvoudige website kan bouwen. Dankzij die website kunnen ze hun klanten veel meer informatie verschaffen. De ligging, de openingsuren en zelfs het volledige menu kan op de website geraadpleegd worden. Je weet dan als klant ook precies wat je wel of niet kunt verwachten.

Sociale media heeft veel invloed op het gedrag van de consumenten. Wanneer restaurants een Facebookpagina hebben, zul je daar dikwijls eerlijke commentaren kunnen lezen. Ervaringen van echte klanten die je vertellen wat ze zelf in het restaurant beleefden. Je kunt je daar als klant of toekomstige klant ook aansluiten bij de pagina.

Het is een tool voor het restaurant om acties aan te kondigen, speciale avonden en zelfs vakantiedagen. Het is ook het medium waar er veel met foto’s gewerkt wordt. Een nieuwe creatie van de chef kan direct aan het grote publiek getoond worden. Dit is niet het geval met een website. Die is statisch, en de klant moet er speciaal naar op zoek. Dat terwijl op sociale media alle informatie vanzelf naar je toe komt.

Tenslotte: je hebt gereserveerd, maar je bent verhinderd

Je hebt dat tafeltje voor een speciale gelegenheid gereserveerd, en er komt onverwacht wat tussen. Dat kan gebeuren en is helemaal geen ramp. Maar je moet wel begrijpen dat het restaurant die tafel voor je vrijhoudt. Er wordt ingekocht en de manager zal het personeel inzetten aan de hand van de bezetting. Andere klanten worden geweigerd omdat het restaurant dankzij de reserveringen volzet is.

Dus je begrijpt dat het maar meer dan normaal is dat je tijdig je reservering annuleert. Restaurants kregen de afgelopen jaren te maken met een golf van ‘no-shows’, klanten die gewoon niet kwamen opdagen. Dat is voor de restaurateur frustrerend en kost de zaak handenvol geld. Daarom begonnen sommige eetgelegenheden voorschotten te vragen. Wanneer ze niet opdagen zonder te verwittigen zijn ze dat voorschot ook kwijt. We kunnen het ergens wel begrijpen. Even vlug annuleren is gauw gebeurd, en je relatie met het restaurant blijft intact.