Categorieën

Service

De week in Vlaardingen: smalle fietspaden, de Marechaussee en de Tour de France

De week in Vlaardingen: smalle fietspaden, de Marechaussee en de Tour de France
Politiek

De week in Vlaardingen: smalle fietspaden, de Marechaussee en de Tour de France

  • Redactie
  • 13-09-2023
  • Politiek
De week in Vlaardingen: smalle fietspaden, de Marechaussee en de Tour de France

VLAARDINGEN – Vrijwel wekelijks stellen raadsfracties schriftelijke vragen aan het college. De onderwerpen zijn heel divers, en soms ingegeven door wat er elders gebeurt, of wat er in de landelijke media verschijnt. Deze week beantwoordde het college vragen van de VVD, ONS Vlaardingen en GroenLinks, over het binnenhalen van de Tour de France Femmes (vrouwen), over de inzet van de Koninklijke Marechaussee en over smalle fietspaden.

Tour de France Femmes

De VVD stelt dat volgend jaar een etappe van de Tour de France voor vrouwen misschien wel door de nieuwe Maasdeltatunnel gaat, die nu nog wordt aangelegd naast Vlaardingen. De Tourstart is in ieder geval in Nederland, en ook Rotterdam wordt dan aangedaan. En misschien kan dan ook wel een stukje door Vlaardingen worden gereden? Het college van burgemeester en wethouders antwoordt dat het daar zelf ook wel enthousiast over is, en dat ze in gesprek zijn met de organisatie. Kanttekening is natuurlijk wel dat de tunnel af is, de Tourorganisatie het ‘wel ziet zitten’, en het budgettair rond te krijgen is. Wij schatten in dat dit Vlaardingen toch wel een paar honderdduizend euro zal kosten, en we de rensters hooguit even op de A20 langs Vlaardingen zullen zien. Het college echter schat de kans dat het lukt hoog in, zo antwoordt het op vragen van de VVD.

Fietspaden Schiedamseweg

GroenLinks stelde vragen over de fietspaden aan en langs de Schiedamseweg, en dan gaat het over het stuk vanaf het Verploegh Chasséplein richting station Vlaardingen Oost. Wat iedereen al wist toen het net was aangelegd: ze zijn te smal. Je kunt elkaar niet (echt) passeren, of je moet het risico dat jij of de ander valt voor lief nemen. Goed nieuws is dat er subsidie is om het wat breder te maken, minder goed nieuws is dat er bezwaar is gemaakt door omwonenden die zich niet of nauwelijks gehoord voelden. Er was al een omgevingsvergunning afgegeven, maar die is weer ingetrokken. Het kan dus nog wel even duren voordat je er weer meer ontspannen kunt fietsen. Vlaardingen zal voorlopig niet in de top 10 van beste fietssteden komen.

De Koninklijke Marechaussee

ONS Vlaardingen tenslotte stelde vragen over ‘de geweldsgolf’ in Vlaardingen. Hier wordt dan gedoeld op een aantal ontploffingen bij woonhuizen en winkels, en de dodelijke schietpartij in de Westwijk. Daarbij vragen ze of er op onveilige plekken misschien permanent cameratoezicht kan komen, en ook om de mogelijke inzet van de Koninklijke Marechaussee. Dat laatste om de eigen politie te ondersteunen.

Het college vindt permanent cameratoezicht op vaste plekken wel een probleem, want het doel van cameratoezicht is vooral handhaving en niet opsporing (van daders). De plekken waar de ontploffingen onder meer plaatsvonden waren verder niet op één buurt geconcentreerd, maar verspreid. Veel incidenten waren terug te voeren op criminaliteit, maar zeker niet in alle gevallen waar het de slachtoffers betrof.

De inzet en ondersteuning van de Koninklijke Marechaussee klinkt als een forse maatregel, en dat is het ook: té fors. Dat is meer militaire politie en ze hebben ook veiligheidstaken op Schiphol bijvoorbeeld. ONS Vlaardingen had dat natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken.