Categorieën

Service

Storytelling bij Marketing

Storytelling bij Marketing
Bedrijven nieuws

Storytelling bij Marketing

  • Ingezonden mededeling
  • 27-03-2024
  • Bedrijven nieuws
Storytelling bij Marketing

VLAARDINGEN - Storytelling is het beste marketingconcept in de moderne samenleving. Van een verhaal in een advertentie tot virale tweets die de ether in worden geslingerd, Storytelling heeft de kracht om je merk tot leven te brengen. Wat maakt Storytelling dan zo krachtig? Laten we daar wat dieper op ingaan.

Het Geheim Ontcijferd

Mensen houden ervan om goede verhalen te horen. Als mensen verhalen lezen of horen, roept dat emoties op. Wanneer je een zorgvuldig opgesteld verhaal naar je doelgroep stuurt, komt het aan, verbindt het mensen en zet het hen aan tot actie. Zo eenvoudig is het!

Je kunt je merk echt tot leven brengen met een goed verhaal. Plus, je geeft je bedrijf er gelijk meerwaarde mee. Als mensen zich kunnen identificeren met je verhaal, bouw je een band op en tegelijkertijd loyaliteit. En dan ben je feitelijk al gewoon binnen.

Je kunt verhalen op verschillende manieren vertellen. Mondeling, schriftelijk, online of via sociale media. Je kunt dit dan doen met visuele beelden, geluiden en interactieve technologie. Laat je doelgroep weten waarom ze voor jouw product zouden moeten kiezen en bedenk je verhaal dat het juiste antwoord geeft aan de vraag van je doelgroep aan jou!

Een goed voorbeeld? Neem bijvoorbeeld Nike, met hun sterke verhalen en dan ook nog die krachtige slogan ‘Just Do It’. Dat motiveert je toch echt om je dromen na te jagen! En laten we ook de kerstreclames van Coca-Cola niet vergeten! Tranen trekkend toch? Je krijgt meteen zin om naar de winkel te rennen en een flesje open te trekken. Wij wel tenminste. Zelfs een online casino gebruikt storytelling om de sfeer van een fysiek casino na te bootsen in hun livestreams, waardoor spelers zich meer betrokken voelen bij het merk omdat het gewoon allemaal echt lijkt! Alle soorten van verhalen werken, ook de denkbeeldige. Zolang het maar blijft hangen in de hoofden van je publiek.

Herkenbare Kennis

Door verhalen te vertellen die emoties oproepen (verdriet, verbazing, medeleven, etc.) laat je een blijvende indruk achter bij je doelgroep en dan krijg je gelijk een gunfactor! Klanten doen nu eenmaal liever zaken met een bedrijf dat ze leuk vinden. Je kunt ook ervaringen van andere klanten delen, vertellen over het ontstaan van je bedrijf of een kijkje achter de schermen geven. Op die manier toon je je veelzijdigheid, wat een positief effect heeft op je verkoop.

En in plaats van die droge cijfers, is een verhaal veel tastbaarder en makkelijker te onthouden. Een verhaal blijft veel beter hangen in het hoofd van je doelgroep. Je bouwt ook gelijk een vertrouwensband op omdat klanten aan je houding kunnen zien met wie ze zakendoen. Verkopen is nu eenmaal niet alleen je product laten zien. Daar kom je niet meer mee weg in deze tijd. Marketing draait om je totale bedrijfsimago. Het enige wat je nu nog moet doen is je eigen merkverhaal schrijven. Vertel het verhaal van je bedrijf en waarom je doet wat je doet. Laat je toekomstvisie zien. In feite doe je een belofte aan je klant. Hou je er dan zelf ook aan.

Tenslotte

De beste strategie voor je marketing is Storytelling. Het creëert verbintenissen met je doelgroep en door emotionele connecties te stimuleren kun je een vertrouwen opbouwen en je merk laten opvallen in de juiste niche. Dat je authentiek moet blijven is daarbij duidelijk want je moet natuurlijk wel boeiend blijven. Kortom, Storytelling is een krachtig instrument om je merkloyaliteit te versterken en onmisbaar in de moderne tijd waarin wij leven.