Categorieën

Service

Toneelvereniging Varia 150 jaar: de regisseur

Toneelvereniging Varia 150 jaar: de regisseur
Uit

Toneelvereniging Varia 150 jaar: de regisseur

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 22-10-2023
  • Uit
Toneelvereniging Varia 150 jaar: de regisseur

Regisseur Melody Guldemond van Toneelvereniging Varia

VLAARDINGEN - Toneelvereniging Varia in Vlaardingen viert een uniek jubileum dit jaar, want hoeveel verenigingen halen nou de bijzondere ‘leeftijd’ van 150 jaar? In Vlaardingen alleen al lopen andere verenigingen daar ver op achter; toneelgroep De Fakkel zit op ongeveer de helft en sinds vorig jaar is Het Masker opgehouden te bestaan, na 76 jaar de ‘handen op elkaar’. We presenteren in een drieluik de komende weken de spelers, het bestuur en vandaag de regisseur.

,,Durf te falen om te stralen’’, zo luidt het motto van Melody Guldemond bij het regisseren van de spelers van Varia. Melody geeft daarmee ook weer dat het nooit vanaf het begin perfect moet, of zelfs maar kan zijn. Voor de regie van de jubileumvoorstelling “Moord op de Filmset” is ze geïntroduceerd bij Varia door bestuurslid Mario Cramer. De twee kenden elkaar uit Spijkenisse, van het theater. Mario had al drie keer de regie bij Varia op zich genomen, maar wilde nu spelen en niet regisseren.

,,De liefde voor theater zat er bij mij al vroeg in’’, vertelt Melody. ,,Als kind mocht ik kiezen wat ik wilde, en dat zou eerst hockey worden. Toen ik echter wat minder geconcentreerd was op het spel en in mijn stick stond te zingen als in een microfoon trok mijn moeder haar conclusies. En werd het dus theater. In Spijkenisse ging ik als kind van 10 jaar op musicalles: één uur zingen en één uur theater per week. In het Centrum voor de Kunsten in Spijkenisse, en in totaal duurden die zanglessen 8 jaar. Via het Centrum voor de Kunsten heb ik opgetreden in allerlei theaterproducties, waaronder Peter Pan, A Christmas Carol en West Side Story. En nee, niet in de hoofdrol van Maria’’, zo glimlacht ze.

Het ‘theatervirus’ had Melody besmet, om niet meer weg te gaan. Na de ervaringen in Spijkenisse wilde ze door met een theateropleiding, in Amsterdam. ,,Mijn theaterhelden zijn Acda & De Munnik’’, vervolgt Melody. ,,Die waren opgeleid op de Amsterdamse Kleinkunstacademie en ik wilde in hun voetsporen treden. In Amsterdam deed ik auditie op auditie voor die opleiding, en ik ben helaas niet door de allerlaatste heen gekomen. Maar wel bezig gebleven met theater’’.

Omdat er toch een basis moest zijn, je wilt immers wel je boodschappen kunnen betalen, is Melody een andere opleiding gaan volgen: HBO Rechten, en daarin is ze op verschillende vlakken werkzaam. Als jurist, maar ook als docent Beveiliging. Ook heeft ze als vrijwilliger in een jeugdinrichting ontspoorde jongeren bezocht en zo het proces van strafrecht van dichtbij ervaren.

,,Eenmaal als docent aan de slag kreeg ik de vraag van een collega of ik geen interesse had in mezelf nog verder te ontwikkelen, onder meer in presenteren. Dat leidde naar het volgen van workshops improvisatietheater’’. Een nieuwe stap in haar theatercarrière dus, en haar ervaringen hiermee, in combinatie met presenteren en docent zijn bundelde ze in het regisseren; de leiding nemen over een groep spelers in een theaterstuk. En nu dus bij Toneelvereniging Varia.

Melody: ,,Ik zat er niet vanaf het begin van deze voorstelling bij, maar vanaf halverwege het schrijven van het stuk door Lars. Die gaf iedereen ruimte om mee te denken en ik heb mijn steentje ook bijgedragen; er zijn daarbij wat rolwisselingen geweest, en naast het regisseren doe ik ook mee. Ik ben het slachtoffer, geen uitgebreide rol dus, maar speel wel in drie flashbacks. Ik lig er dus niet alleen maar bij, in de bewuste scene als de moord is gepleegd’’, zo lacht ze erbij.

Melody heeft weliswaar een duidelijke visie op regisseren, maar de spelers van Varia geeft ze ook ruimte. ,,Het stuk is organisch, er kunnen gedurende het spelen van de voorstellingen veranderingen aangebracht worden’’, vervolgt ze. ,,Er is zo ook een scene waarbij ik de anderen aanmoedig om te improviseren, te reageren op wat er dan gebeurt. Niet per se vastklampen aan het script, maar soms ook lef tonen. Durf te falen om te stralen dus’’.

Is er nog een leven als regisseur voor Melody, na “Moord op de Filmset”? Melody: ,,Dat zeker, ik heb nog wel wat wensen. Ik wil nog eens iets regisseren in de stijl van Kees & Co. Theater met een dieper liggende boodschap, maar luchtig gebracht. Het belangrijkste voor mij is wel de dingen met plezier doen. Het hoeft niet voortdurend ‘zwaar’ te zijn, en je hoeft ook niet altijd wat te ‘vinden’. Plezier hebben en dat ook aan anderen geven. Daar wordt je zelf ook leuker van’’, besluit ze.

De voorstellingen van Moord op de Filmset zijn op vrijdag en zaterdag 27 en 28 oktober en vrijdag en zaterdag 11 en 12 november. Steeds om 20.00 uur, in de Cultuurwerkplaats aan de Vetteoordskade. Die kaarten bestel je via deze link!