VLAARDINGEN � Vlaardingen24 schuift zoveel mogelijk aan bij startende ondernemers voor een interview. Als je in economisch moeilijke tijden een eigen onderneming of winkel begint kun je immers wel een steuntje in de rug gebruiken en die gunnen we een ander graag ! Teleurstellend is het echter om te zien als steeds meer ondernemers ermee stoppen of de Haringstad om andere redenen de rug toekeren. Vooral de Hoogstraat vertoont een steeds legere aanblik. Niet alleen tussen de Korte Hoogstraat en de Lucaskerk wil het nog niet echt vlotten, aan de kant van de Grote Markt is de situatie zo mogelijk nog schrijnender. Het voormalige �Bristol-pand� op de hoek van de Brede Havenstraat is niet het enige pand dat al langer leegstaat en daar verdwijnen het komende jaar nog een aantal winkels bij van verschillende ondernemers. Genoemd zijn Santini�s Tea & Bite, Healing Stones en Kado & Mo. Dat zijn er nog eens drie waarbij, zo blijkt uit betrouwbare bronnen, de eigenaren het huurcontract uitdienen maar dan stoppen of naar elders vertrekken. Stichting Stadsherstel Vlaardingen probeert, met name op de Hoogstraat, het economische tij te keren door potentiële ondernemers te zoeken en te ondersteunen in het vinden van een betaalbaar pand. Dit gebeurt onder meer via �huursuppletie�(waarbij starters tijdelijk minder huur betalen), het onderhandelen met eigenaren van winkelpanden en het verstrekken van subsidies voor het opknappen van gevels van winkelpanden. Sinds kort werkt �Stadsherstel� samen met �De Winkelmeiden�, die proberen pop-up-shops van de grond te krijgen; hierbij kunnen ondernemers voor een periode van 8 of 12 weken een winkel bezetten. Voor circa �2500 tot iets meer dan � 3000 euro heb je een dergelijke tijdelijke plek in een leegstaand pand in de Hoogstraat, inclusief een noodzakelijk �publiciteitskanon�. (Bron:
www.dewinkelmeiden.nl ). De website van De Winkelmeiden melden over dat publiciteitskanon het volgende: ,,
DeWinkelmeiden zijn specialist in marketing-communicatie. Ze helpen je graag met free publicity, social media, etc. om klanten naar de winkel en webshop te trekken. Daarvoor betaal je niets extra, want in het gebruikstarief voor de winkel zit al een bedrag voor online en offline PR. Denk aan persberichten, een flyer, social media, vermelding in onze digitale nieuwsbrief, een filmpje op onze website, etc�� Vlaardingen24 bekeek eens hoe groot het bereik via de social media is van De Winkelmeiden. Op het moment dat we dit schrijven heeft De Winkelmeiden op Twitter 56 volgers en op Facebook 118 �likes�. Om te spreken van een �publiciteitskanon� is ons inziens toch wat overdreven. Het niets extra�s betalen voor �free publicity� lijkt ook niet helemaal waar te zijn; een potentiële onderneemster in �high-end keukengerei vertelde dat ze honderden euro�s van de prijs voor 12 weken huur af had kunnen krijgen als ze de PR en Marketing zelf ter hand nam. Waar dat bedrag dan heen gaat als een ondernemer de �volle mep� betaald ? De voorzitter van Stichting De Winkelmeiden is met enige regelmaat correspondent voor Wegener, de uitgever van Het Nieuwe Stadsblad in Schiedam en Groot Vlaardingen alhier. Ze verzekerde naar de betreffende onderneemster toegang te hebben tot die huis-aan-huis krant. Helemaal zeker weten we het niet, maar zou een deel van het geld voor PR daar heengaan voor advertenties ?