Categorieën

Service

Zo blijft jouw bedrijf betrouwbaar en professioneel

Zo blijft jouw bedrijf betrouwbaar en professioneel
Bedrijven nieuws

Zo blijft jouw bedrijf betrouwbaar en professioneel

  • Ingezonden mededeling
  • 25-03-2024
  • Bedrijven nieuws
Zo blijft jouw bedrijf betrouwbaar en professioneel

VLAARDINGEN - Vandaag de dag worden veel zaken via het internet gedaan. Zowel zakelijke als particuliere klanten vinden het makkelijk om online te winkelen of een order door te geven voor de zaak. Dat is natuurlijk prima, maar hoe weet je dat het bedrijf waarmee je zaken doet ook betrouwbaar is? En hoe weet je als bedrijf dat jij, als leverancier of opdrachtnemer, een betrouwbare indruk maakt en die indruk ook waarmaakt? Als er iets misgaat dan is reputatieschade sneller opgelopen dan dat je dit weer hebt hersteld. Daarom hebben steeds meer bedrijven een quality assurance medewerker in dienst. Die ziet er op toe dat alles binnen het bedrijf volgens de regels verloopt. Het gaat daarbij om zowel wet- en regelgeving als eigen beleid.

Waar vind je als bedrijf vakbekwaam personeel?

Vooral kleine en middelgrote bedrijven hebben vaak moeite met het vinden van goed gekwalificeerd personeel. En vooral voor een kleiner bedrijf is het vaak niet te doen om iemand in dienst te nemen die alleen maar als taak heeft om op te letten dat alle regels worden nageleefd. Die taak ligt vaak bij de directie. Maar je kunt in zo’n geval wel een tijdelijke qa manager inhuren die het bedrijf doorlicht om te zien of er aanleiding is om fraude te vermoeden. Dit kan zowel intern als extern het geval zijn.

Twee stappen verificatie van betalingen

Het komt misschien wat bevoogdend over en wellicht zal het hoofd van de financiële afdeling het niet altijd kunnen waarderen. Maar het is verstandig om bij het accorderen van betalingen twee handtekeningen te eisen. Je kunt dit bijvoorbeeld instellen voor betalingen boven een bepaald bedrag. Dan hoeft de financiële afdeling de directeur niet lastig te vallen als de waterkoker in de kantine het heeft begeven en er een nieuwe moet worden besteld. Maar vooral voor grote uitgaven is het belangrijk dat dit door twee mensen wordt gezien, en dan het liefst ook nog iemand die op geen enkele manier belang heeft bij fraude. De directeur zal geen betaling aan een vage bankrekening op Jersey goedkeuren als hij weet dat het om geld uit zijn eigen bedrijf gaat. Een frauderende medewerker kan op die manier niet zomaar zijn gang gaan. Maar houd ook kleine uitgaven in de gaten, want juist daar kan dus wel makkelijker worden gefraudeerd.

Laat je informeren over controle op fraude

Wil jij ook voorkomen dat je bedrijf betrokken raakt bij een financieel schandaal? Schakel dan een bedrijf in dat hier tot in detail in thuis is. Het is geen schande om te onderkennen dat je bepaalde kennis zelf niet in huis hebt. Dit is voor kleinere bedrijven al heel lastig, maar ook grotere ondernemingen kampen soms met dit probleem. Laat een vacature niet maanden of langer open staan, maar bekijk alternatieven die een goede bijdrage kunnen leveren aan een gezonde bedrijfsvoering. Kijk op talentmark.com voor meer informatie of het aanvragen van een vrijblijvende offerte voor de inhuur van deskundig personeel.