Categorieën

Service

De economische impact van Formule 1 op de gaststeden

De economische impact van Formule 1 op de gaststeden
Sport

De economische impact van Formule 1 op de gaststeden

  • Ingezonden mededeling
  • 26-04-2024
  • Sport
De economische impact van Formule 1 op de gaststeden

VLAARDINGEN - Wanneer het Formule 1- circus ergens neerstrijkt, is dat een evenement van jewelste. De stad of streek waar de race plaatsvindt verandert voor een poosje in het centrum van de sportwereld. Met iedere verplaatsing van het ene circuit naar het andere zijn enkele duizenden mensen gemoeid. En meer dan duizend anderen leven gedurende minimaal vier dagen zo dicht mogelijk bij het circuit.

Welk effect heeft Formule 1 op de directe omgeving?

Het is niet alleen het neerstrijken van het Formule 1 gebeuren dat voor een aanvoer van mensen zorgt. De pers volgt het hele gebeuren op de voet. Het is dankzij het sport nieuws dat de wereld kan meegenieten van deze boeiende sport. Er zijn ook de toeschouwers, die vaak van over de hele wereld naar de spektakels komen kijken.

Dat heeft op deze plaatsen een indrukwekkende invloed. En vroeger was het de dag van de race zelf waarop alles geconcentreerd werd. Tegenwoordig kunnen liefhebbers van autosport hun helden al veel vroeger aan het werk zien. Er zijn de vrije trainingen, de kwalificaties en sinds seizoen 2023 verschillende sprintraces.

Een extreme piek voor de horeca

Tijdens de Formule 1 week is er vaak geen bed meer te huren in de nabije omgeving van het circuit. Tenminste, als de race in of vlakbij een grote stad plaatsvindt. Maar als je naar de Grote Prijs van Engeland wil gaan, moet je rekening houden met langere reistijden van en naar het circuit. Silverstone ligt vrij afgelegen op het platteland in het graafschap Norfolk.

Ga je kijken in Las Vegas is er een aanbod van vele duizenden hotelkamers. Dan maak je veel meer kans nog een slaapplaats te vinden. Maar het is zoals bij alles in de economie. Als de vraag stijgt, zal ook de prijs omhoog gaan. Het is bekend dat hotel kamers in Monaco tijdens de GP-week, onbetaalbaar zijn voor de gewone man.

Maar ook de eetgelegenheden hebben hoogdagen tijdens die weekends. Restaurants zitten bomvol, en verkopers van Street food en foodtrucks schieten als paddenstoelen uit de grond. Vele hongerige magen moeten gespijsd worden.

De toeleveringsbedrijven

Veel medewerkers van de teams zelf verblijven in de paddock. En allemaal zijn ze aanwezig vanaf donderdag tot en met zondag. Maar die moeten ook eten en drinken. Er mogen per team 80 medewerkers mee naar de races. Dat betekent dat alleen al voor die 800 personen catering moet voorzien worden. En het is niet alleen eten en drinken dat aangevoerd wordt.

Aanleg van infrastructuur

Veel circuits hebben langlopende contracten met de FIA. (Internationale sportbond van de autosport) Maar dan moeten ze ook aan bepaalde normen voldoen. Dat is de algemene infrastructuur en het onderhoud van het circuit zelf en alles wat daar omheen draait.

In Spa Francorchamps weten ze van die verplichtingen mee te spreken. De Belgen moesten hun toegangswegen naar het wat afgelegen circuit in de Ardennen aanpassen. Deden ze dat niet zou de GP van België van de kalender verdwijnen.

Zonder logistiek geen aanvoer

Dan moeten ook al die personen en al het materiaal op het circuit geraken. Renstallen beschikken wel over eigen vervoer voor de wedstrijden in Europa. Maar als er overzee gegaan wordt vervoeren 7 Boeing 747- cargovliegtuigen het materiaal naar de dichtstbijzijnde luchthaven. Dan moet het nog naar het circuit zelf gebracht worden.

Ook het personenvervoer zorgt voor een stijging in de omzet in de sector van plaatselijke autoverhuur en taxibedrijven. Dat geldt voor iedere medewerker, persafgevaardigde en toeschouwer die niet met eigen vervoer naar de stad van het gebeuren komt.

En er is meer

We kunnen de lijst nog veel langer maken. Maar het komt er uiteindelijk op neer dat er in iedere stad waar een race gehouden wordt, er een enorme stijging is aan inkomsten voor de plaatselijke handel.