Digitale trends in 2025: van streams tot online gaming
- Partnerbijdrage
- 15-05-2025
- Uit

VLAARDINGEN - Digitale ontwikkelingen staan nooit stil en de laatste tijd lijkt het erop alsof ze in een stroomversnelling zijn geraakt en 2025 een belangrijk jaar zal worden voor streaming en online gaming. Maar wat zijn nou de belangrijkste digitale trends, wat zijn de directe en indirecte gevolgen van deze trends voor jou wanneer je zelf speelt of streamt en zijn online casino’s zonder Cruks een goede plek om in de gaten te houden voor deze trends?
De rol van AI wordt onmiskenbaar
AI is tegenwoordig op steeds meer plekken te vinden en wordt steeds breder ingezet. In 2025 zal AI ook een aanzienlijk grotere rol gaan spelen binnen online games, zeker omdat de NPC’s (karakters in de game) steeds slimmer gemaakt kunnen worden en dit betekent dat single player games ineens een stuk aantrekkelijker kunnen worden voor mensen die op zoek zijn naar meer interactie.
Uiteraard geldt dit niet alleen voor de NPC’s. Softwareontwikkelaars kunnen AI ook inzetten om spellen gaandeweg aan te passen, bijvoorbeeld aan de hand van de ontwikkelingen van de speler of de keuzes die gemaakt worden, waarmee games veel dynamischer worden. Dat is echter nog een grote stap en het is de vraag of we dit al in 2025 geïmplementeerd zullen zien.
Daarbij ook een flinke toename in het aantal online games
AI wordt niet alleen in de games zelf ingezet, maar ook door ontwikkelaars om het maken van spellen makkelijker te maken. AI kan complete lijnen in alle programmeertalen schrijven, waardoor repetitieve, tijdrovende klussen binnen het ontwikkelen van spellen ineens veel sneller gedaan kan worden. Dat zullen we voorlopig niet gaan zien bij grote ontwikkelaars, want die houden graag vast aan tradities en bestaande patronen. Kleinere ontwikkelaars zullen hier veel sneller op inspringen en dat betekent dat er gekeken moet worden naar de kleinere namen. Voor casinoliefhebbers zijn vooral buitenlandse casino’s, zoals online casino’s zonder Cruks, waarschijnlijk de eerste plekken waar nieuwe games op zullen duiken die (mede) door AI gemaakt zullen zijn.
Spelen in de cloud
Een spannende ontwikkeling op digitaal gebied is opslag in de cloud en dit gaat gevolgen hebben voor gaming. Grote gevolgen, want waar de gemiddelde gamer nu nog vaak tegen opslagproblemen aanloopt en rekening moet houden met de beschikbare ruimte, kan dat verleden tijd worden door cloud gaming. Dit betekent vooral dat de opslag op externe servers gebeurt en je vervolgens de spellen speelt ‘in de cloud’. Bijkomend voordeel is dat je hiermee spellen op verschillende platforms kunt spelen. Dat betekent dat je je favoriete spel straks ook op je telefoon kunt spelen in de trein op weg naar school of werk – en gewoon verder kunt waar je gebleven was op je PlayStation of computer.
Meer games en gaming leidt tot meer streaming
Dit alles zal ook leiden tot een toename van het aantal streamers en mensen die regelmatig streams kijken. Zeker wanneer het aantal games flink toeneemt en mensen willen kijken naar games die anderen spelen, zodat zij weten welke spellen zij zelf absoluut niet mogen missen. Daarnaast zal opslag in de cloud een groot pluspunt zijn voor streamers, want vooral de streamers met een minder professionele setup kunnen op die manier streamen op hoge kwaliteit zonder dat de gameplay hieronder te lijden zal hebben.
Daarnaast wordt de drempel naar gaming lager, wat ook bijdraagt aan het aantal mensen dat streams kijkt. Gamers kijken immers graag naar hoe anderen games spelen en willen hier graag wat van opsteken om zelf beter te worden.
Grotere prijspotten en hun rol binnen de digitale trends
Bovenstaande ontwikkelingen zorgen voor een veranderende digitale wereld en een flinke toename van het aantal mogelijkheden én het aantal spellen dat beschikbaar is en komt. Er is echter nog een externe factor die deze ontwikkelingen flink aan zal jagen en dat is het feit dat grote toernooien binnen online gaming steeds grotere prijspotten kennen en de hoofdprijzen steeds hoger worden. Dit zorgt er niet alleen voor dat meer mensen kijken (omdat er meer op het spel staat), maar ook dat meer mensen mee zullen willen spelen en mede daarom meer streams zullen kijken. Dat betekent dat bovenstaande ontwikkelingen direct een aanjager hebben.