Categorieën

Service

Een online marketingplan opstellen in 6 stappen

Een online marketingplan opstellen in 6 stappen
Nieuws

Een online marketingplan opstellen in 6 stappen

  • Ingezonden mededeling
  • 13-03-2023
  • Nieuws
Een online marketingplan opstellen in 6 stappen
Wanneer jij als bedrijf online wil groeien is het opstellen van een online marketingplan essentieel. In een online marketingplan kun je alle doelen die jij als onderneming wil bereiken vastleggen. Vervolgens bepaal je een strategie waarmee je deze doelen gaat bereiken. Hoewel het opstellen van een online marketingplan erg overweldigend kan aanvoelen is het een must voor iedere succesvolle online onderneming. Door op papier te zetten wat jouw doelen zijn en hoe je deze wil gaan bereiken zal je efficiënter te werk gaan en daarmee dus ook sneller resultaten behalen. In het opstellen van een online marketingplan kan best wel wat tijd gaan zitten. Daarom kiezen veel ondernemers ervoor om gebruik te maken van de expertise van een online marketing bureau. Op deze manier behaal jij gegarandeerd de beste resultaten. Online marketingbureau Heers kan jou helpen met het opstellen van een succesvol online marketingplan.

1. Wat is het doel van jouw organisatie

Wanneer jij een succesvol online marketingplan gaat opstellen is het belangrijk om het doel van jouw organisatie helder op papier te zetten. Wat is de missie en de visie van het bedrijf? Welke producten en diensten biedt je aan, en wat is de core business? Op deze manier kun jij vaststellen waar jouw prioriteiten liggen. Vervolgens ga je jouw prioriteiten uitwerken in de huidige marktpositie. Hoe ga jij je onderscheiden van de rest en wat zijn jouw uiteindelijke doelen in de markt?

2. Doe zoekwoordenonderzoek

Heb jij duidelijk op papier wat jouw core business is en welke producten of diensten goed verkopen? Dan is het tijd om te bekijken hoe klanten op zoek gaan naar het aanbod van jouw producten of diensten. Dit kun je doen middels een zoekwoordenonderzoek. Door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren kun je erachter komen welke zoekwoorden bezoekers intypen bij zoekmachines waardoor ze op jouw website belanden.

3. De SWOT analyse

SWOT staat voor; strengths, weaknesses, opportunities en threats. Wanneer jij een SWOT analyse voor jouw bedrijf gaat opstellen kijk je naar de sterke en zwakke punten van de interne organisatie. Deze koppel je vervolgens aan de kansen en bedreigingen op de externe markt. Een SWOT analyse is onmisbaar in een succesvol online marketingplan omdat het inzicht geeft op de manier waarop jouw organisatie in de huidige markt past.

4. Stel een Buyer Persona op

Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving voor de ideale koper van jouw producten of diensten. Doordat je weet wie jouw ideale klant is kun je de aanpak van jouw online marketingstrategie hierop aanpassen. Bij het opstellen van een buyer persona kun je denken aan vragen zoals; wat is de leeftijd van mijn ideale klant? Wat is het inkomen van mijn ideale klant? Waar gaat mijn ideale klant op zoek naar producten of diensten enz.

5. De SMART-methode

Vervolgens is het tijd om jouw marketingdoelen gedetailleerd te gaan uitwerken. Dit doe je aan de hand van de SMART methode;
-        Specifiek; wat wil je bereiken?
-        Meetbaar; koppel cijfers aan doelen om ze meetbaar te maken.
-        Acceptabel; zorg voor voldoende draagvlak voor jouw doelen.
-        Realistisch; Maak jouw doelen realistisch.
-        Tijdgebonden; hoeveel tijd geef je jezelf om jouw doelen te behalen?

6. Evalueer jouw online marketing strategie

Als laatste stap is het natuurlijk belangrijk om jouw doelen te evalueren. Welke strategieën werken voor jouw bedrijf en leveren de beoogde resultaten op? Zorg voor goede tracking software zodat je jouw resultaten meetbaar kunt maken.