Categorieën

Service

‘Ieder mens komt iets brengen in deze wereld’

‘Ieder mens komt iets brengen in deze wereld’
Onderwijs

‘Ieder mens komt iets brengen in deze wereld’

  • Redactie
  • 09-12-2025
  • Onderwijs
‘Ieder mens komt iets brengen in deze wereld’

VLAARDINGEN - Het Geuzencollege is een ondernemende school met ambitie. ‘Beleef het verschil’ staat er op de gevel. “Alles wat we doen is erop gericht om leerlingen in een veilige omgeving te laten ontdekken waar ‘kennen’, ‘kunnen’ en ‘lol’ voor hen samenkomen”, vertelt directeur Timo Nuijten. ,,Ik geloof dat iedereen van waarde is en iets heeft waarmee hij of zij de wereld mooier kan maken. Aan ons de taak om hen te laten ontdekken wat dat is.''

Timo Nuijten is nu ruim een jaar directeur van Lentiz | Geuzencollege, een vmbo-school met drie locaties. Twee daarvan staan midden in de Vlaardingse Westwijk, een van de twintig stedelijke gebieden in Nederland waar het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid van toepassing is. De derde locatie is in de wijk Holy.

Kansengelijkheid

,,De plek waar je wordt geboren, is bepalend voor de rest van je leven'', zegt Timo. ,,Zelf ben ik opgegroeid in een stabiel gezin waar ik alle kansen kreeg om me te ontwikkelen. Maar niet iedereen heeft zoveel geluk. En ‘noblesse oblige’! Ik maak me daarom sterk voor  kansengelijkheid en ben blij dat ik op deze school iets kan bijdragen om jongeren te stimuleren zich te ontwikkelen naar hun beste vermogen. Zodat leerlingen zélf verschil gaan maken, voor zichzelf én voor anderen. Dat doen we door iedereen in zijn waarde te laten en door onze grote diversiteit in praktijkgericht lesaanbod met veel aandacht voor burgerschap. Daarnaast hebben we een goed werkende ondersteuningsstructuur. Iedere leerling hier is in beeld.''

Je leert beter als je je veilig en gewaardeerd voelt

Het pedagogisch-didactisch model van het Geuzencollege is gebaseerd op vier sterke kernwaarden, die iedereen hoog in het vaandel heeft staan: persoonlijk, betrokken, ambitieus en ondernemend. Deze kernwaarden krijgen bijvoorbeeld invulling door het programma van de Transformatieve School. Uitgangspunt hiervan is dat ieder kind beter leert wanneer het zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. ,,Als je in je element bent en je veilig voelt, sta je open voor ontwikkeling'', legt Timo uit. ,,Het gaat hierbij dus niet alleen om wát je leert, maar ook hóé en met wie je leert. Bij ons werken we naast prestaties, vooral ook aan relaties, vertrouwen en verantwoordelijkheid. We willen dat op onze school leerlingen en docenten elkaar serieus nemen. De collega’s zien wat een leerling nodig heeft, de leerling krijgt de ruimte om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces en gedrag. Uiteindelijk is alles wat we doen erop gericht dat de leerling gaat stijgen op ‘de schoolladder’ (begrip uit het gedachtegoed van de Transformatieve School).''

Onderwijsteams en expertgroepen geven meerwaarde

Deze pedagogisch-didactische insteek wordt ondersteund door een aantal veranderingen in de organisatiestructuur. Naast de bestaande vakgroepen (zoals bijvoorbeeld Nederlands of wiskunde), die zich bezighouden met de inhoud van de lesstof hebben we onderwijsteams en expertteams gevormd. De onderwijsteams zijn een hechte groep van professionals die gezamenlijk verantwoordelijk voor de kwaliteit, de samenhang en de continuïteit van het onderwijs rondom een overzichtelijke groep leerlingen. Expertteams ondersteunen de onderwijsteams en de vakgroepen. Zo zorgen zij er bijvoorbeeld voor dat ‘burgerschap’ en ‘praktijkleren’ in alle lessen een zinvolle invulling krijgen. Ook geven zij input voor de kwaliteit van de lessen vanuit de theorie van de Transformatieve School. Teamleden leren van en met elkaar en zorgen voor constante ontwikkeling. Op deze manier kunnen we steeds beter inspelen op de verschillende leerbehoeften van de leerlingen.

Echt verschil maken

Iedereen op de school is op een persoonlijke en betrokken manier bezig om elke leerling zijn of haar plekje in de samenleving te laten vinden. En de directeur? ,,Die moet het mogelijk maken dat iedereen zijn werk kan doen zonder dat er te veel hobbels zijn'', lacht Timo. Dat is dan ook precies de kracht van Timo. ,,Ik word altijd blij als ik lijnen kan uitzetten, structuren helder kan maken en mensen kan verbinden. En vooral als de puzzelstukjes in elkaar vallen: van een organogram dat klopt tot met elkaar een volgende stap nemen op een organisatiedag. Met het juiste ritme en een mooie cadans in de organisatie kan iedereen tot zijn recht komen en kunnen we met elkaar écht verschil maken.''

Lentiz

Schiedamsedijk 114, Vlaardingen

Meer over Lentiz →