Rotterdamse aanpak voor Vlaardingse binnenstad
- Redactie
- 05-02-2024
- Nieuws
VLAARDINGEN - De binnenstad van Vlaardingen is al wat langer een zorgenkindje. Talloze binnenstadsmanagers, Hoogstraatmakers, gespecialiseerde bureaus en communicatiespecialisten houden zich er al jaren mee bezig. En zijn daar altijd positief over. Het voert te ver om daarvan een opsomming te maken, maar je kunt er onder meer hier over lezen. Met de verkoop afgelopen jaar van het middendeel van het Liesveld leek er wel wat meer élan te komen in de binnenstad. De nieuwe eigenaren hadden grootse plannen en al gauw bleek dat Vanharen schoenenwinkel weer terugkeren zou (maart 2024) Ook kwam er een Primera, hoewel die weer een ruimte achterlieten die nog niet gevuld is. Er zou binnenkort een filiaal van Eve Jewelry openen, maar die is nog niet traceerbaar via een website of socials. Daarnaast zou een kaas- en notenwinkel medio oktober 2023 één van de lege plekken bezetten (tegenover Vitaemino, naast Zeeman textiel), maar die is er nog steeds niet. Er werden tussentijds wel ruimtes gegund aan een Pop Up store en Pax vredesinitiatief, maar die zijn er weer uit. De leegstand groeit dus nog.
Wat er wel is zijn nieuwe plannen waarvan een voorproefje te zien was bij de presentatie van het Liesveldpark in december afgelopen jaar.
Goede plannen hebben goede communicatie nodig, dus heeft de gemeente een Rotterdams bureau ingehuurd om te vertellen welke fantastische dingen er allemaal in de binnenstad gaan gebeuren. Het gaat daarbij om Wijvan010, geen onbekende in Vlaardingen, want die hebben al eens vaker projecten begeleid. ,,Wijvan010 is gevraagd om hiervoor het strategisch communicatieplan , het verhaal van de nieuwe Binnenstad kernachtig te formuleren en ondertussen al de handen uit de mouwen te steken en te communiceren over dat wat nodig is’’.
Het bureau is al aan de slag vanaf afgelopen najaar. Na een bijeenkomst met de gemeenteraad over de koers van de gebiedsvisie voor de binnenstad is er gestart met enkele oriënterende interviews met de belangrijkste stakeholders. Wijvan010: ,,Begin januari maakten we met onder meer het team Binnenstad een stakeholdersinventarisatie en in februari volgt hiervan de analyse. Ook een onmisbaar onderdeel voor het strategisch communicatieplan!’’ Wij kijken er met interesse naar uit.