Verkade Vlaardingen wint MVO-trofee 2025
- Partnerbijdrage
- 28-11-2025
- Bedrijven nieuws
Verkade wint de MVO-trofee 2025
VLAARDINGEN - Onvoorwaardelijkheid, kwetsbaarheid en leiderschap. Daar ging het op 27 november over tijdens de verkiezing voor de MVO-trofee 2025. De strijd tussen de drie finalisten was zo spannend dat de stemmen van de publieksjury herteld moesten worden. Uiteindelijk kwam het verlossende woord. Verkade Vlaardingen is de winnaar van 2025.
Dit familiebedrijf van de vierde generatie richt zich op grond-, weg- en waterbouw, groenvoorziening en tuinaanleg. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is verweven in de bedrijfscultuur. “Er is meer dan geld verdienen”, zegt Koos Verkade. “Denk eens na hoe je zelf behandeld wilt worden. Dan wordt de wereld een stukje mooier.” Tijdens het najaarsevent van het Sociaal Economisch Netwerk MVS bij De Haas Shipyards in Rotterdam, nam hij samen met medewerker René van den Wiel de prijs in ontvangst. Bovendien waren er deze avond twee primeurs, namelijk de lancering van het nieuwe drankje Unfiltered en van het digitale Kansenknooppunt.
Het was de achtste keer dat de MVO-trofee werd uitgereikt. Dit jaar werden er 26 organisaties voorgedragen, waaruit een vakjury drie finalisten koos. Verkade Vlaardingen nam het op tegen Mama Taxi en Buitengewoon. Volgens Sjoerd Kuiper, wethouder sociale zaken van Maassluis en juryvoorzitter, is de rode draad bij alle finalisten dat ze betrokken zijn en het verschil willen maken. Buitengewoon biedt ‘gewone banen voor buitengewone mensen’. Het maakt deel uit van de Facilicom Group en is speciaal opgericht om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen richting betaald werk in een van de bedrijven.
Mama Taxi leidt alleenstaande moeders die een tijd uit het arbeidsproces zijn, op tot chauffeur. Hierdoor krijgen ze economische zelfstandigheid en wordt hun zelfvertrouwen vergroot. “Er zijn nog veel meer mooie bedrijven in onze steden”, zegt Sjoerd Kuiper. “Sommige bedrijven zijn wel zes of zeven keer voorgedragen, maar zien af van deelname aan de prijs. Ik roep iedereen op om andere ondernemers over de drempel te helpen. Door ze in het zonnetje te zetten, kunnen we laten zien dat maatschappelijk verantwoord ondernemen het nieuwe normaal is.”
Winnaar wil anderen inspireren
Winnaar Verkade Vlaardingen is door anderen voorgedragen voor de prijs. Na aanvankelijke aarzeling besloot het bedrijf toch om deel te nemen aan de MVO-verkiezing. Dit als erkenning en kans om anderen te inspireren. Verkade Vlaardingen kiest bewust voor lokale opdrachten en personeel. “Nu we erbij stilstaan doen we best veel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Koos Verkade. “Er liggen zonnepanelen op onze daken, we scheiden afvalstromen en hebben verschillende medewerkers via Stroomopwaarts.” Een sprekend voorbeeld is René van den Wiel. “Ik had al acht jaar een bijstandsuitkering en wilde heel graag werken. Toch zat ik thuis. Ik voelde mij onzeker. Met hulp van Stroomopwaarts solliciteerde ik bij Verkade Vlaardingen. Dat was heel spannend. Maar binnen een kwartier was ik aangenomen. Nu werk ik er al bijna anderhalf jaar. Iedere dag ga ik met zin naar mijn werk. Toen ik een jaar geleden bijna uit huis werd gezet, zei mijn baas: ‘dat gaat niet gebeuren’. Doordat ik het eerlijk tegen hem gezegd heb, kon ik er met zijn hulp blijven wonen. Ik ben supertrots en dankbaar dat ik hier werk.” Koos Verkade vult aan: “De woningcorporatie dacht dat hij er niet woonde, omdat hij nauwelijks spullen had. Met hulp van alle collega’s hebben wij zijn huis ingericht, tot de kerstboom aan toe. In een familiebedrijf zie je wanneer iemand hulp nodig heeft. Wij zijn zakelijk sociaal, en vinden het belangrijk iemand een kans te geven.”
Erkend leerbedrijf
Naast de prijsuitreiking stond de hele avond in het teken van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Gastheer De Haas Shipyards is hier zelf een mooi voorbeeld van. Al sinds 1879 is dit bedrijf verbonden met Maassluis. Een aantal jaar geleden opende het ook een ultramoderne scheepswerf in Rotterdam. De grote loods waar gewoonlijk aan schepen gesleuteld wordt, was voor de verkiezing van de MVO-trofee omgetoverd tot stijlvolle feestzaal. “Je kunt nog zo’n mooie scheepswerf hebben, maar het zijn de mensen die het doen”, zegt directeur Govert de Haas. “Human capital zit in ons DNA en duurzaamheid is hier de rode draad. Als erkend leerbedrijf hebben wij een nauwe band met scholen. De techniek gaat zo snel dat de praktijk de beste leerschool is. Mensen die bij ons worden opgeleid, hebben er vaak zoveel plezier in dat ze blijven.” Aan het einde van de middag was er een rondleiding over de scheepswerf. Om vijf uur startte het avondprogramma met diner voor zo’n 100 kopstukken uit het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs en maatschappelijk veld.
Lancering Unfiltered
Gastspreker Peter Ottens van Yets Foundation nam de aanwezigen mee in een persoonlijk verhaal over het ontstaan van zijn bedrijf. Een echt verhaal over succes en pijn. Hij vertelde hoe hij opgroeide in een minder goede buurt van Schiedam. Hij speelde basketbal met zijn vrienden, die allemaal meer talent hadden dan hij. Toch kreeg hij meer kansen in het leven.
“Waarom?”, vroeg hij zich af. “Omdat ik een warm thuis had, met ouders die altijd achter mij stonden.” Vanuit dat inzicht ontstond zijn nieuwe droom. “Ik wilde mij iedere dag inzetten voor jongeren die dat privilege niet hadden.” Samen met vrienden startte hij met het geven van workshops basketbal. Al snel ontdekte hij dat er meer nodig was. Hij richtte de Yets Foundation op vanuit het gedachtegoed ‘wij gaan jou voor in ander gedrag en zijn er voor jou’. “Samen met twee orthopedagogen startten we met basketbalteams op praktijkscholen. Tweemaal per week spelen we samen basketbal, eten we met elkaar en maken we huiswerk. We staan 24/7 voor de jongeren klaar.”
Met concrete en diepontroerende voorbeelden werd duidelijk wat het effect is. Namelijk, jongeren die over hun gevoelens praten, minder gedragsproblemen vertonen en betere schoolresultaten behalen. En de ambitie was niet bepaald gering: duizend jongeren verder helpen in het leven. “We planten zaadjes om het anders te doen.” Het verhaal ging verder langs vele waardevolle inzichten en lessen. In de zaal werd menige traan weggepinkt toen Peter Ottens vertelde over het overlijden van zijn oudere broer. Over het verdriet en schuldgevoel omdat hij er op een cruciaal moment niet voor hem kon zijn. Over het belang van het stellen van de juiste vraag en het tonen van emoties. Nu droomt hij ervan dat alle jongeren in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam veilig opgroeien en een rolmodel hebben die blijft. Als creatieve manier om dit te financieren, ontwikkelde hij samen met Nolet het alcoholvrije drankje Unfiltered. Speciaal bedoeld om ‘ongefilterde’ gesprekken te voeren.
Gesprekken die echt ergens over gaan. “Vanochtend zijn de eerste drankjes geleverd, zodat jullie ze kunnen proeven. Een drankje dat uitnodigt om even bij het moment stil te staan. Hoe is het echt met je? Samen vertragen zorgt voor mooie ontmoetingen.”
Kansenknooppunt
Aan het einde van de avond vatte stadsdichter en dagvoorzitter Cedric Muchall alles pakkend samen. En voor wie na de avond nog contact wil leggen met andere ondernemers of genodigden, is het kansenknooppunt in het leven geroepen. Hier kan iedereen een persoonlijk profiel aanmaken. ‘Een soort digitale rolodex’, zodat iedereen kan ‘vinden en verbinden’.
Wilt u aansluiten bij het Sociaal Economisch Netwerk-MVS? Kijk dan op I: www.sen-mvs.nl.