Categorieën

Service

'Vlaardingen nog geen toeristische trekpleister'

'Vlaardingen nog geen toeristische trekpleister'
Nieuws

'Vlaardingen nog geen toeristische trekpleister'

  • Redactie
  • 25-10-2023
  • Nieuws
'Vlaardingen nog geen toeristische trekpleister'

VLAARDINGEN - Heerlen mijn stad. Gieten heeft het, beleef het. Visit Aalsmeer. Gewoon in Apeldoorn. Het kan in Almere.

Zomaar een handvol slogans van vijf plaatsen in Nederland en allemaal doen ze aan citymarketing. Zo ook in Vlaardingen, waar de Stichting Vlaardingen Partners dit jaar gestart is met het professioneel aanpakken van de promotie van Vlaardingen. Daarbij heeft de gemeente in dit jubileumjaar, 750 jaar Stadsrechten, ook miljoenen euro’s uitgegeven aan evenementen en marketing. De bedoeling is dat dit volgend jaar wordt doorgezet, met kernwaarden die omschreven worden als stoer, samen, open, vernieuwen en doen. VlaarDINGEN doen.

Hoe de stad er nu voor staat wordt beschreven in een imago-onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren door het NBTC, het Nationaal Bureau voor Toerisme & Congressen. Het imago-onderzoek laat zien dat Vlaardingen onbekend is en relatief weinig mensen de stad weleens hebben bezocht.

,,Deze uitkomst is zoals verwacht’’, aldus een persbericht van de gemeente. ,,Het onderzoek bevestigt de noodzaak van citymarketing en citybranding om bewoners, bezoekers en bedrijven te binden, aan te trekken en het imago van Vlaardingen te versterken. Het college ziet de uitkomsten dan ook als een aanmoediging voor het beleid dat dit jaar is ingezet en consequent wordt uitgevoerd’’.

Wie er doorgaans het best uitkomen bij onderzoeken, het opstellen van visies of het maken van plannen zijn ingehuurde externe bureaus. Dat is al jaren het geval bij visies op de binnenstad, zoals pas geleden ook weer over onder meer het Liesveldviaduct . Daar alleen al gaan honderdduizenden euro’s in zitten, waarbij nog niets concreet is, en vaak betreft het niet meer dan een herhaling van zetten die de afgelopen jaren al eerder gedaan zijn. En als zo’n beetje iedere plaats of regio in Nederland een toeristische trekpleister wil zijn, wie onderscheidt zich dan nog echt?

Voor een globaal overzicht van gemeenteslogans kijk je https://www.200ok.nl/gemeenteslogans/