Categorieën

Service

Participatie: pas op voor valse verwachtingen

Participatie: pas op voor valse verwachtingen
Politiek

Participatie: pas op voor valse verwachtingen

  • Redactie
  • 11-04-2019
  • Politiek
Participatie: pas op voor valse verwachtingen
VLAARDINGEN - Als je inwoners vraagt om mee te denken dan moet die inbreng in ieder geval dat in de resultaten zichtbaar zijn. Anders heeft praten over Participatie geen zin. Dat was één van de conclusies die vanavond in de raad naar voren werd gebracht.

Er werd gesproken over participatie en de verschillende manieren waarop dat mogelijk is. Of mogelijk moet zijn, want er ging nog weleens wat mis met het antwoorden of informatie terugkoppelen op vragen of inbreng van inwoners van Vlaardingen. Zo vroeg een groep bewoners eens een extra parkeerplaats in de wijk, maar dat kon niet vanwege leidingen. Alleen dat is nooit verteld, en dat leidde tot boosheid en onbegrip. Het snel terugkoppelen van beschikbare informatie had wel degelijk tot begrip geleid.

Bij de afspraken die eerder gemaakt zijn is er afgesproken te gaan werken met een ‘participatieladder’.  Een participatieladder is een hiërarchische ladder van participatievormen, gerangschikt naar de mate waarin participatie mogelijk is. Met een participatieladder is de mate van invloed die burgers kunnen uitoefenen te toetsen. Participatieladders worden onder andere door gemeentes gebruikt om te beoordelen welke graad van participatie binnen een bepaalde beleidscyclus geschikt is.

In Vlaardingen bestaat die ‘ladder’ uit 5 stappen, variërend van Informeren tot en met Zelf Organiseren. Een gevoelig onderwerp de komende tijd is bijvoorbeeld het mogelijk huisvesten van arbeidsmigranten aan de Zwanensingel. Of bewoners daarin geïnformeerd worden (trede 1 van de participatieladder) of bijvoorbeeld ‘mee mogen beslissen’ (trede 4 van deze ladder) is nog de vraag. Dat wordt per onderwerp vastgesteld, en daar zou de raad invloed op kunnen uitoefenen. Belangrijk daarbij is ‘verwachtingsmanagement’ (een ‘jeukwoord’ voor velen): zorg dat alle betrokkenen weten wat ze kunnen en mogen verwachten, communiceer er duidelijk over en wek geen valse hoop of verwachtingen.