WarmtelinQ boort langste warmtetransportleiding onder Nieuwe Maas
- Redactie
- 11-12-2025
- Nieuws
VLAARDINGEN - Met een gestuurde boring trekt WarmtelinQ deze week een lange warmtetransportleiding onder de Nieuwe Maas door. De leiding gaat onder het water van de rivier, van Vondelingenplaat naar Vlaardingen. Het betreft een leiding van meer dan een kilometer lang, namelijk 1039 meter. Het is één van de langste boringen die WarmtelinQ uitvoert. De leiding is bedoeld om Zuid-Holland van restwarmte te kunnen voorzien.
De transportleiding maakt onderdeel uit van het werk van WarmtelinQ, een ondergronds warmtetransportsysteem waarmee warmte uit de Rotterdamse haven kan worden gebruikt om 120.000 huizen en bedrijven in Zuid-Holland duurzaam te verwarmen. Warmte die eerst verloren ging, krijgt door WarmtelinQ een tweede leven.
Afgekoelde restwarmte
Een maand eerder, in november, boorde WarmtelinQ ook al een transportleiding onder de Nieuwe Maas door. Dat is de retourleiding. Die leiding leidt de afgekoelde restwarmte terug naar het beginpunt, waar het weer wordt opgewarmd voor verder gebruik. De leiding die deze week wordt aangebracht, zorgt voor het vervoer van restwarmte met de juiste temperatuur voor gebruik – meer dan honderdtwintig graden - naar de plaats van bestemming: dat zijn huishoudens en bedrijven in Zuid-Holland.
Restwarmte bevordert energie-onafhankelijkheid in Nederland. Het komt van bronnen die dicht bij de ontvangers zijn te vinden, in plaats dat het bij plaatsen elders in de wereld vandaan moet komen. Restwarmte is energie van eigen bodem en gunstig voor energiezekerheid. Bovendien zorgt het voor minder afhankelijkheid van gas en bespaart het CO2.
900 millimeter
De warmtetransportleiding onder de Nieuwe Maas door, gaat ongeveer veertig meter diep de grond in. De leiding heeft een diameter van 900 millimeter. Met honderdvijftig meter per uur wordt de leiding ingetrokken. In totaal duurt het intrekken één dag. Er zijn tien telekranen nodig om de leiding om zijn plaats te houden voordat hij de grond in gaat. Vier mobiele kraanmachines zorgen voor het begeleiden van de leiding de grond in.
In tegenstelling tot andere gestuurde boringen, waarbij voldoende plek is te vinden om leidingen aan elkaar te lassen, moet er voor het laswerk bij de boring onder de Nieuwe Maas ruimte worden gemaakt op een nabijgelegen parkeerplaats. De gelaste leidingdelen worden zeshonderd meter verplaatst en in verschillende horizontale bochten gelegd om uiteindelijk klaargemaakt te worden en de grond in te worden geboord.
Aanlegwerkzaamheden
De boring onder de nieuwe Maas maakt deel uit van het werk van WarmtelinQ tussen Vondelingenplaat en Vlaardingen. De aanleg van het tracé Vondelingenplaat-Vlaardingen loopt volgens plan, de aanlegwerkzaamheden van de leidingen worden volgens planning in het derde kwartaal van 2026 afgerond.