RET afhankelijk van waardering reizigers

07-07-2016 Nieuws Redactie

(V.l.n.r.) Marc Rosier (Vervoersautoriteit), Pedro Peters (RET) en Pex Langenberg (Vervoersautoriteit)

REGIO - De RET moet zorgen in een goed boekje te blijven staan bij zijn reizigers. Het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf heeft in de concessie voor het railvervoer die het voor tien jaar in de wacht heeft gesleept, harde afspraken gemaakt over klanttevredenheid. Een 7,5 als rapportcijfer is voorwaarde om 'te mogen rijden'.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag, die het openbaar vervoer vergunt, zegt het belangrijk te vinden dat inwoners en bezoekers van de regio op een comfortabele manier met het openbaar vervoer kunnen reizen. Dat drukt zich dan uit in een 7,5. Maar aan het eind van de periode van tien jaar moet dat cijfer zijn opgelopen tot een 7,8, zo zijn de afspraken. Het is nog moeilijk inschatten hoe hooggegrepen die 7,8 is; momenteel beoordelen de reizigers het tramvervoer als met dit cijfer. Voor hun reizen met de metro hebben de Schiedammers en andere RET-gebruikers een 7,6 over.

Gisteren gunde de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag de concessie voor het tram- en metrovervoer in Rotterdam en omstreken definitief aan de RET.

De concessieperiode loopt van december dit jaar tot december 2026 en heeft een contractwaarde van drie miljard euro en zorgt voor werk aan drieduizende RET-ers. Behalve het tram- en metrovervoer in de regio zorgt de RET ook voor de infrastructurele werken, het onderhoud hiervan en een aanbod van activiteiten voor een goede sociale veiligheid. Uitgangspunt van de nieuwe concessie is dat de huidige tram- en metrolijnen gehandhaafd blijven, zo staat ook duidelijk op papier.

Ook zijn afspraken gemaakt over stiptheid en minimale rituitval. Door hieraan een bonus/malus regeling te koppelen, wordt de vervoerder extra geprikkeld om op tijd te rijden. Ook zet de RET verder in op het verschaffen van meer reisinformatie via de RET-app. Er zal verder werk worden gemaakt van Engelstalige reisinformatie en routeinformatie in de tram.

Pex Langenberg, voorzitter van de Vervoersautoriteit stelt dat 'goede verbindingen met comfortabel en betrouwbaar tram- en metrovervoer voor onze inwoners en bezoekers, een belangrijke voorwaarde zijn voor economische groei'. Marc Rosier, bestuurslid van de Vervoersautoriteit van de metropoolregio: “De RET heeft een mooi bod ingediend voor de railconcessie. Beide partijen hebben daar veel tijd in gestoken, maar het resultaat mag er zijn. Wij betalen een faire prijs en daarmee krijgen de reizigers vertrouwd OV en meer kwaliteit.”

Eind maart werd al een akkoord bereikt over het contract. Daarvoor waren er nog problemen met de onderhandelingen omdat de metropoolregio volgens de RET te hoge eisen zou stellen. De RET-ondernemingsraad deelde die mening. “Ze willen een overkill aan rapportages en kwartaalrapporten, stellen heel strenge punctualiteitseisen en willen een flinke stijging van de tevredenheid van de klantenmonitor”, zei Henk van der Maden, voorzitter van de Ondernemingsraad. tijdens de onderhandelingen dit voorjaar. “Alles straalt uit dat de concessieverlener in 2026 wil gaan aanbesteden”, zo concludeerde de OR-man.

De concessie voor het busvervoer is in handen van de RET voor de periode 2012-2019. De metropoolregio keurde gisteren ook een bieding van de HTM goed voor het tramvervoer in Den Haag en omstreken.

Gerelateerd
Bedrijven Alle bedrijven »






Altijd Up-to-date