Categorieën

Service

Zouttong in Scheur laat zinken tunnelelement mislukken

Zouttong in Scheur laat zinken tunnelelement mislukken
Nieuws

Zouttong in Scheur laat zinken tunnelelement mislukken

  • Redactie
  • 17-09-2023
  • Nieuws
Zouttong in Scheur laat zinken tunnelelement mislukken

Op 29 april mislukte de eerste poging tot het afzinken van het tweede tunneldeel

VLAARDINGEN - Een zouttong op de bodem van Het Scheur leidde tot onverwacht hoge stroomsnelheden bij het afzinken van het tweede element van de Maasdeltatunnel. Daardoor was de stroomsterkte van het water ter plaatse hoger dan verwacht en knapte een lierkabel. Het element raakte op drift en knalde op de kistdam op de noordoever van Het Scheur.

“Ik zal de dag nooit vergeten”, zegt Bert Ariën over die 29ste april. Hij is projectdirecteur van de opdrachtnemer, bouwcombinatie Baak. 

Na het knappen van de kabel en het klappen tegen de kade is onderzoek gedaan naar de oorzaak van de mislukking. Aannemingscombinatie Baak sleepte het element daartoe naar het scheepsdok van Damen Verolme voor inspectie en reparatie. Afgelopen week werden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd.

Ariën legt uit dat de stroming van het water krachtiger was dan de bouwcombinatie had voorspeld. Daardoor kwam er te veel druk te staan op een van de kabels die het tunneldeel vasthield. “Voorafgaand aan de operatie is de stroming van het water uitgebreid onderzocht, maar sommige situaties hebben we onderschat.”

Onderzoek van stromingsexperts van Deltares, Svasek en andere bureaus leverden volgens volgens Ariën een bijzondere oorzaak op. "Een fenomeen waarmee eigenlijk niemand rekening had gehouden." Een zouttong tegen de bodem van het Scheur dwong het zoete rivierwater op weg naar zee om eroverheen te stromen. De zouttong vormde een tijdelijke barrière in de rivier die plaatselijk leidde tot veel hogere stroomsnelheden.

Het lijkt er volgens Ariën op dat het veranderde profiel als gevolg van de baggerwerkzaamheden voor de tunnel de zouttong op zijn plek hield. “Hij bleef als het ware haken achter de zinksleuf. Een half uurtje later, misschien al veel eerder, was de situatie waarschijnlijk alweer heel anders. Maar aan die wetenschap hebben we niet zoveel. Want toen was het kwaad al geschied. De stroomsnelheden waren 1,6 keer hoger dan voorspeld door de modellen. Hetzelfde gold voor de krachten op al het materieel voor de afzinkoperatie.”

Projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat stelt dan ondanks de inschattingsfout weinig tijd verloren is gegaan voor de aanleg van de tunnel. Rijkswaterstaat blijft vasthouden aan de planning die zegt dat de verbinding nog in 2024 wordt opengesteld.

Rijkswaterstaat en Baak zijn van plan het bewuste tunneldeel nu op 8 oktober opnieuw af te zinken. Ariën geeft aan dat de nodige maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat het dit keer goed gaat. De kabels zijn dikker, de pontons zijn groter en de ankers zijn zwaarder, bestand tegen 2,5 keer de in eerste instantie verwachte stroomsterkte. Die stroming zal op de dag van de operatie voortdurend worden gemonitord met sensoren.