Schaken op school
- Redactie
- 14-11-2018
- Onderwijs
Na deze opening was het natuurlijk tijd om het spel echt te spelen! De kinderen speelden eerst tegen elkaar, waarbij de schaakmeester tips gaf en ze zo aan het bord coachte. Daarna heeft hij simultaan geschaakt tegen de kinderen. In een hoog tempo ging hij rond de schaakborden en deed zet na zet. Twee kinderen zijn erin geslaagd om stand te houden en hem te laten opgeven. Misschien was dat ook wel een beetje tactiek… Die kinderen die dit voor elkaar hadden gekregen waren natuurlijk zo trots als een pauw, maar het spel gaat ook over omgaan met verlies zonder dat je hierbij maar ook iets de schuld kunt geven buiten jezelf om en daar gaat eigenlijk nog iets aan vooraf: ze leren bij schaken beslissingen nemen. Als de situatie op het bord kritiek is, moet je diep nadenken over je volgende zet. En je moet een keuze maken. Misschien is de ene zet reddend, de andere verliezend. Misschien is de ene zet verliezend, de andere zelfs winnend. Het is allemaal jouw keuze, en jij moet beslissen. Met andere woorden: bij het schaken leren de kinderen beslissingen te nemen, leren ze verantwoordelijkheid te aanvaarden. Verder is het ook niet verkeerd dat kinderen in deze tijd leren omgaan met ‘trage vragen’: kwesties die je niet een, twee, drie oplost, vraagstukken waarvoor je Facebook, Instagram, Google, YouTube, de radio of de televisie even uit moet zetten. Vraagstukken waarbij je niet kunt multi-tasken, maar die je volledige en onvoorwaardelijke inzet vergen. Een bord met 64 velden is daar een goede oefenruimte voor.