Categorieën

Service

Tekenles in VR voor kinderen 't Palet

Tekenles in VR voor kinderen 't Palet
Onderwijs

Tekenles in VR voor kinderen 't Palet

  • Advertorial
  • 09-09-2016
  • Onderwijs
Tekenles in VR voor kinderen 't Palet
VLAARDINGEN - Deze week heeft de tekenles van juf Roos in Virtual Reality plaatsgevonden. De buitenschoolse tekenles voor leerlingen van 't Palet Centrum was deze week even heel anders dan ‘normaal’. Fysiek vond de les plaats op de Hoogstraat, maar de kinderen zaten met hun hoofd in een parallelle wereld. Een wereld die als een groot 3D canvas dienst deed. Een wereld waarin de wetten van de zwaartekracht niet gelden en verf in de lucht kan worden aangebracht.  

De wekelijkse tekenles van juf Roos leert de kinderen om hun creativiteit toe te passen op allerlei verschillende manieren. Het was in dit kader ook heel interessant om te ontdekken wat de kinderen zouden gaan doen met een kwast die je in drie dimensies een hele kamer vol laat kleuren.  

Zo maakte Leonora er een dans voorstelling van, zij ging dansend door de kamer alsof ze een lint achter zich aan trok. Tien minuten lang voerde ze een moderne choreografie op, met als resultaat een gigantisch spinnenweb door de hele kamer. Pam ging juist weer een stuk minder expressief aan het werk en maakte in hele kleine, voorzichtige afgemeten bewegingen haar tekening. Meinke zat qua techniek ergen tussen deze twee uitersten in en ging lichtvoetig, maar precies aan het werk om een lijstje aan de muur te tekenen, een lamp aan het plafond en een kunstwerk op de vloer. Het was voor de deelnemers een hele belevenis, maar ook voor de toeschouwers een genot om naar te kijken. 

De tekenles vond plaats op het kantoor van Platipus aan de Hoogstraat 70. Platipus heeft een warm hart voor educatie. Het bedrijf is al jaren een erkend leerbedrijf dat leerplekken aanbiedt aan studenten die met concrete werkervaring hun kennis en kunde willen aanscherpen. Maar Platipus geeft ook Augmented Reality lessen aan het Technasium in Schiedam en bouwt e-learnings en Augmented Reality om leerprocessen in het bedrijfsleven te ondersteunen, ondermeer voor de wereldwijde Nissan Academy. 

Om te werken met leerlingen uit het basisonderwijs was een nieuwe ervaring, die zeker voor herhaling vatbaar is. Gebruikmakend van Virtual Reality kun je in nieuwe werelden stappen, het was heerlijk om mee te maken hoe onbevreesd de leerlingen dat aandurfden en hoe vrij ze zich voelden om nieuwe vormen van zelfexpressie te verkennen.