Iedereen ervaart wel eens stress, maar wanneer trek je aan de bel?

06-12-2022 Gezond Ingezonden mededeling

We ervaren allemaal wel eens momenten van stress in ons dagelijks leven. Het hebben van stress hoeft in principe niet zo’n probleem te zijn, zolang het gezonde vormen aanhoudt. Stress kan in bepaalde situaties zelfs werken als een gezonde stimulans. Het wordt pas een probleem wanneer stress langer aanhoudt en zorgt voor andere gezondheidsklachten. Stress kan ontstaan door ontzettend veel verschillende situaties zoals; het ervaren van een te hoge druk op het werk of tijdens de studie. Door het overlijden van een dierbare. Door ziekte, relatieproblemen of door stress op financieel gebied. Iedereen ervaart stress anders. Maar het is belangrijk om op tijd aan de bel te trekken wanneer de stress niet afneemt, of je gaat beperken in het dagelijks leven. De eerste stap kan zijn om contact op te nemen met de huisarts of in gesprek te gaan met een psycholoog.

Gezonde vs ongezonde stress

Er zijn verschillende vormen van stress. Zo kun je stress opdelen in 2 categorieën. Gezonde stress en ongezonde stress. Gezonde stress is stress die acuut kan ontstaan op bepaalde momenten. Enkele voorbeelden hiervan zijn; spanning voor een sportwedstrijd, spanning voor een presentatie of spanning voor een sollicitatiegesprek. De stress die je op zulke momenten ervaart wordt ook wel gezonde spanning genoemd omdat deze stress ook een positief effect kan hebben. Je wordt namelijk extra alert of je kunt extra geconcentreerd werken. Wanneer de situatie waarin de stress ontstaan is voorbij is, zal de stress ook vanzelf weer verdwijnen. Bij ongezonde stress is dit echter niet het geval. Ongezonde stress is stress die lange tijd aanhoudt waardoor je geen rust meer kunt nemen. Het langdurig hebben van stress kan je uiteindelijk opbreken. Enkele symptomen van ongezonde stress zijn; hartkloppingen, moeite met concentreren, slaapproblemen, hoofdpijn en je wordt vergeetachtig. Ongezonde stress kan ook leiden tot andere klachten zoals SOLK. Dit zijn klachten waar géén lichamelijke oorzaak voor gevonden kan worden. Een oorzaak van deze klachten kan echter wel het hebben van stress zijn.

Hoe reageer jij op stress 

Wanneer je veel stress ervaart kan je hier op verschillende manieren op reageren. Ieder persoon reageert anders op stress en kan dus andere reacties ervaren. Zo kun je lichamelijke reacties ervaren zoals; het hebben van een versnelde hartslag en/of ademhaling. Weinig eetlust, weinig energie, hoofdpijn, spierpijn, overmatig zweten of duizeligheid. Ook kun je cognitieve reacties op stress ervaren zoals; concentratieproblemen, obsessieve gedachtes of kun je onzekere gedachten hebben over jezelf. Of je kunt gedragsveranderingen waarnemen tijdens de stress. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten doordat je bijvoorbeeld extra prikkelbaar bent, sneller boos wordt of veel moet huilen.

Wat te doen bij aanhoudende stress

Wanneer je ongezonde stress ervaart die langere tijd aanhoudt is het belangrijk hulp te zoeken. Maak een afspraak met een huisarts of praat erover met een psycholoog. Maar er zijn ook een aantal dingen die je zelf al kunt doen om de stress te verminderen. Zorg voor genoeg ontspanning. Zorg voor een gezonde levensstijl met gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en voldoende slaap. Het kan ook helpen om dingen om te schrijven. Wanneer ervaar ik spanning, wanneer krijg ik juist energie. Op deze manier word je je meer bewust van de momenten waarop je stress ervaart en kun je dit patroon proberen te doorbreken.



Bedrijven Alle bedrijven »








Altijd Up-to-date