Categorieën

Service

Citymarketing: het ‘merk Vlaardingen’ moet worden verkocht

Citymarketing: het ‘merk Vlaardingen’ moet worden verkocht
Nieuws

Citymarketing: het ‘merk Vlaardingen’ moet worden verkocht

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 22-03-2023
  • Nieuws
VLAARDINGEN – Er ligt een nieuw plan om Vlaardingen op de kaart te zetten als een prettige woonstad met een historische binnenstad, een zeer interessant en gevarieerd bedrijfsleven en als innovatieve (MBO-)opleidingsstad. Het is het citymarketingplan Vlaardingen en burgemeester Bert Wijbenga overhandigde op 21 maart in Museum Vlaardingen de eerste subsidiebeschikking voor de uitvoering van citymarketing aan Stichting Vlaardingen Partners. Stichting Vlaardingen Partners wordt als organisatie verantwoordelijk voor de uitvoering van de citymarketing. Daarnaast wordt het plan gefinancierd door het bedrijfsleven en gemeente samen.

Bij de Begroting in 2014 werd Citymarketing nog geschrapt, want de promotie van de stad werd immers ook betaald via het Actieplan Wonen en het Actieplan Economie, aldus toenmalig D66 wethouder Ruud de Vries. Kwartiermaakster Citymarketing Susan van der Steen werd bedankt maar mocht niet doorgaan. In de jaren erna werden er niettemin allerlei initiatieven ontplooid waarmee Vlaardingen op de kaart moest worden gezet; ook en vooral vanuit ondernemers:

,,Bereikbaarheid & Parkeren, Winkelen, Uitgaan & Evenementen en Historie & Water: drie aandachtsgebieden waar de komende jaren een hoop mee gaat gebeuren om de Vlaardingse binnenstad nog levendiger en daarmee nog aantrekkelijker te maken voor ondernemers, bewoners van Vlaardingen en bezoekers ‘van buiten’. Ditmaal neemt niet de gemeente het voortouw maar gaan vooral andere partijen de samenwerking aan. Vandaag werd tijdens een binnenstadsontbijt in BRLN een intentieovereenkomst ondertekend door de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Vlaardingen (KHN), Stichting Stadshart Vlaardingen (SSV), Detailhandelsplatform Vlaardingen (DPV), BKS Parking (beheerder parkeergarages), IKV Ondernemend Vlaardingen, de Vlaardingse Cultuurstichting (VCS), de woningcorporaties Waterweg Wonen en Samenwerking en het Albeda College.’’ (juni 2015)

Corona, een veranderend consumentengedrag en een grote mate van wensdenken onder projectleiders, binnenstadsmanagers en beleidsmedewerkers op het stadhuis zorgden ervoor dat Vlaardingen nog niet echt (of echt niet) van de grond kwam. Gemaakte afspraken en intenties bleken niet veel waard, en een serie van duurbetaalde promotiefilmpjes en binnenstadsmanagers hielpen ook niet, of slechts kort. Inmiddels is de binnenstad leger, de parkeertarieven hoger en een groot deel van de sociale woningbouw ontmanteld. Daarmee wordt een deel van de inwoners min of meer de stad uitgejaagd, want het zijn doorgaans duurdere woningen die teruggebouwd worden. 

Kortom, het gaat nog wel een tijd duren voordat Vlaardingen er weer ‘bovenop’ is en dat hebben ze in ieder geval wél door bij de gemeente: ,,Citymarketing vergt consequente inzet en het kan enige tijd duren voordat imagoverbetering zichtbaar is’’. Aldus het persbericht.