Categorieën

Service

CBS De Schakel is IPC school

CBS De Schakel is IPC school
Onderwijs

CBS De Schakel is IPC school

  • Advertorial
  • 30-01-2016
  • Onderwijs
CBS De Schakel is IPC school

VLAARDINGEN - Sinds 1 november 2015 is CBS De Schakel in Vlaardingen een International Primary Curriculum (IPC) school. Gedurende een bepaalde periode leren kinderen van groep 1 tot en met 8 alles over een overkoepelend thema, waarbij aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, ICT en ook de creatieve vakken en gym aan bod komen. Op 25 januari jl. organiseerde De Schakel een informatieavond voor ouders, waarin zij uitleg kregen over IPC onderwijs.
 

Focus op leren

Bij IPC onderwijs ligt de focus op leren, op internationaal begrip en op projectmatig onderwijs. Ieder project begint met een spetterend startpunt. Bij het thema ‘Ik ga op reis’ dat na de zomervakantie van start ging, werden alle kinderen op school ontvangen door stewards en stewardessen (hun leerkrachten) die de kinderen mee op reis namen. Tijdens de ‘kennisoogst’ maken kinderen samen een mindmap waarin ze aangeven wat ze al van een onderwerp weten. Vervolgens legt de leerkracht uit wat het thema inhoudt en wat de kinderen per vak gaan leren. Deze leerdoelen liggen per thema vast. 

In alle klassen wordt een ‘leerwand’ ingericht, waarop voor kinderen en voor ouders zichtbaar is wat de kinderen gaan doen en wat zij al geleerd hebben. Gedurende een aantal weken gaan de kinderen aan de slag met activiteiten en worden alle vakken uitgediept. Daarbij horen ook excursies, gastlessen van professionals of ouders en onderzoek op internet. Bij de feestelijke afsluiting van ieder project leggen de kinderen met een presentatie, een toneelstuk of een expositie aan elkaar en aan hun ouders uit wat zij geleerd hebben.
 

Kennis, vaardigheden en inzicht

Bij De Schakel volgen de leerlingen ’s ochtends het reguliere taal- en rekenonderwijs. De middagen staan in het teken van IPC onderwijs. Doordat leerlingen langer met een onderwerp aan de slag gaan, gaan ze in alle vakken ‘de diepte in’. Leerlingen van de groepen 1/2, 3/4, 5/ 6 en 7/8 gaan met een eigen thema, zelfstandig of in groepjes op onderzoek uit. Zo leren kinderen om verbanden te zien, verbindingen te maken en samen te werken. 

Hans de Ruiter, directeur van CBS De Schakel licht toe: ,,We weten nog niet precies hoe de toekomst zich ontwikkelt, maar wel dat we erin mee moeten gaan. Het staat vast dat kinderen in de toekomst andere kennis en ‘21e eeuwse’ vaardigheden nodig hebben om alle (technologische) ontwikkelingen een stap voor te blijven. Met IPC onderwijs bereiden we kinderen hierop voor. Het vraagt ook iets van onze leerkrachten om deze onderwijsmethode te omarmen. Zij volgen een opleidingstraject dat twee jaar duurt. Ik ben er trots op dat het team zo enthousiast aan de slag is gegaan.’’
 

Internationaal begrip

IPC onderwijs is oorspronkelijk ontwikkeld voor en door Shell om kinderen van expats waar ook ter wereld hetzelfde onderwijs te bieden. Het curriculum van IPC onderwijs is dan ook internationaal; bij elk thema gaan kinderen ‘de grens over’. Ieder onderwerp wordt vanuit andere culturen belicht en kinderen gaan op zoek naar overeenkomsten en verschillen. Inmiddels zijn er in Nederland 150 IPC scholen en dit aantal stijgt snel. Het toekomstgerichte IPC onderwijs sluit aan bij het advies van het ‘Platform Onderwijs 2032’ dat afgelopen weekend werd aangeboden aan het kabinet.
 

Verbinding in de hersenen

Een ouder vertelt over de enthousiaste verhalen waarmee haar kind naar huis komt. ‘Met een bolletje wol hebben we geleerd hoe tijdens het leren de verbindingen in onze hersenen worden gemaakt. Dat vergeet ik nu nooit meer, mam.’

UN1EK Onderwijs en Opvang

Emmastraat 45, Vlaardingen

Meer over UN1EK Onderwijs en Opvang →