Vrijwilligerswerk tijdens coronacrisis: ‘We zijn er voor iedereen’

26-03-2020 Nieuws Janneke Noordermeer

VLAARDINGEN/MAASSLUIS – In Vlaardingen spraken we tot nu toe met drie ondernemers over de coronacrisis. Judith Meder van De Bonte Zebra, Sherinda van Os-Van den Abeelen van Holy Feet en Marco Pranger van touringcarbedrijf De Vlaerdinger vertelden hun verhaal over ondernemen in tijden van crisis. Collega Janneke Noordermeer van Maassluis24 werkt aan een serie over vrijwilligers 'bij de buren' in Maassluis. Hoe gaan zij door met hun activiteiten in de coronacrisis? We delen hier het eerste verhaal van de hand van Janneke Noordermeer over Pascalle de Wit.

In een kleine twee weken tijd is het leven door het coronavirus voor veel mensen ingrijpend veranderd, ook in Maassluis. Anderhalve meter afstand houden, bij verkoudheid of ziekte binnen blijven en geen bezoek meer aan opa, oma, vader of moeder in een verzorgingshuis. Ondanks alles staan er veel vrijwilligers in Maassluis klaar om, waar nodig, hulp te bieden: Samen sterk met vrijwilligerswerk. Vandaag het verhaal van Pascalle de Wit die de Facebookgroep ‘Corona durf te vragen en helpen Maassluis’ heeft opgericht.

Pascalle de Wit zag dat er een Facebookgroep bestaat voor hulpvragen rondom het Coronavirus voor de provincie Zuid-Holland en was direct geïnspireerd. ,,Ik dacht: dat is wel een heel groot gebied,” legt ze uit. ,,Dat leek mij echt niet wenselijk. Dat inspireerde mij om dit te doen voor Maassluis.” Zo gezegd, zo gedaan en de Facebookgroep 'Corona durf te vragen en helpen Maassluis’  werd in het leven geroepen. Binnen een week hebben ruim 1.000 leden zich aangemeld. ,,Ik had nooit gedacht dat het zo hard zou lopen! Maar ik vind het wel heel mooi om te zien dat er zoveel mensen klaarstaan en zoveel mensen met mooie initiatieven komen.”

Via de Facebookgroep kunnen mensen enerzijds een hulpvraag neerleggen en anderzijds hun hulp aanbieden. Daarbij werkt Pascalle ook samen met Stichting Present en het Vrijwilligerssteunpunt. ,,Ik merk dat de hulpvragen voornamelijk om simpele, dagelijkse bezigheden gaan,” vertelt Pascalle. ,,Van boodschappen doen tot de hond uitlaten. Als we met een hulpvraag niet uitkomen, dan kan ik Stichting Present bellen en andersom. Jacqueline Groeneveld van het Vrijwilligerssteunpunt pakt de hulpvragen op die telefonisch binnenkomen.” Pascalle drukt mensen op het hart écht om hulp te vragen wanneer dit nodig is: “Wat ik merk is dat mensen hun hulpvraag niet zomaar openbaar in de Facebookgroep zetten. De meeste aanvragen, zo’n drie per dag afgelopen week, komen binnen via een privébericht of e-mail. Ik hoop dat mensen geen schaamte voelen om hulp te vragen, want we zijn er voor iedereen!” 

Hulp nodig? Stuur dan een e-mail naar hulpvraagmaassluis@gmail.com of bel 0611038417.



Gerelateerd
Bedrijven Alle bedrijven »








Altijd Up-to-date