Categorieën

Service

Wat heeft Vlaardingen aan haar kunstenaars?

Wat heeft Vlaardingen aan haar kunstenaars?
Nieuws

Wat heeft Vlaardingen aan haar kunstenaars?

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 31-10-2017
  • Nieuws
Wat heeft Vlaardingen aan haar kunstenaars?
VLAARDINGEN – Op 1 november wordt er in het Merlijntheater gesproken over beeldende kunst en Vlaardingen als creatieve stad. Het initiatief komt van de Maatschappelijke Kring Vlaardingen, een maatschappelijk-cultureel ‘zusje’ van de ondernemersvereniging IKV (Industriële kring Vlaardingen). Onder leiding van de Denkschool (www.denkschool.nl ) worden er twee vragen gesteld aan de aanwezigen: wat heeft Vlaardingen aan haar kunstenaars en mag een kunstenaar geld verdienen aan zijn of haar werk ? Vooraf spraken we met Remus Aussen, één van de initiatiefnemers.

,,Vaak wordt van artiesten verwacht dat ze ‘dingen’ voor niets doen, of voor weinig geld’’, vertelt Remus. ,,Als je dan op het podium staat van een evenement of festival en je ziet dat iedereen verdient, de organisatie, de horeca en jij daar voor bijna niets staat te spelen dan weet je dat je jezelf tekort doet. Zeker als je daar staat voor €150 per persoon met zes biertenten om je heen en 7000 man op het plein’’. Voor Remus Aussen moeten de ‘creatievelingen’ niet het ‘sluitstuk vormen. ,,Een stad kan wijzer worden van zijn kunstenaars’’, vervolgt hij. ,,Als je voldoende ‘basis-creativiteit’ inbrengt in het onderwijs dan helpt dat om langs andere wegen te denken, en dat is heel belangrijk bij het op een creatieve manier te werken aan oplossingen voor problemen of het ontwikkelen van nieuwe zaken. Creatieve mensen moeten trouwens niet per definitie in creatieve beroepen terechtkomen maar in alle beroepstakken. De IKV, de ondernemersvereniging in Vlaardingen kan er ook veel nut van hebben''.

In 1993 werkte Remus voor de gemeente en zag toen een deel van de HBO opleiding van het conservatorium ‘neerstrijken’ op het oude SHELL complex, Vijfsluizen. ,,Niemand heeft er iets aan gedaan om ze er te houden. Vlaardingen had een HBO opleiding binnen de stadsgrenzen kunnen hebben en heel veel creativiteit. Kijk ook eens naar het North Sea Jazz festival, dat nu alweer wat langer in Rotterdam plaatsheeft. Wat doen ze daar om ze vast te houden ? Ze hebben er onder meer Ahoy voor verbouwd !’’ Goed voor de kunstenaars en goed voor die stad. Maar wat mag het uiteindelijk kosten en wat ben je bereid te investeren als gemeente? Als je diverse potjes naast elkaar zet en je moet bezuinigen dan is het makkelijk korten op het cultuurbudget. Schrap een regionaal orkest en je merkt het niet direct. Maar vergeet niet dat degenen die nu in de beroemde orkesten spelen het eerst via een lange weg geleerd hebben, onder meer bij die kleinere of regionale orkesten. Die weg snijd je dan al snel af en uiteindelijk is er ook geen voldoende talent meer voor de ‘grote’ orkesten. Talentontwikkeling is juist zo belangrijk, en een goed voorbeeld is de Kroepoekfabriek. Daar hebben veel jongeren het vak geleerd, niet alleen in de muziek maar ook als technicus licht of geluid. Daar kunnen ze dus straks professioneel in verder. Vlaardingen heeft daarbij nog nooit zoveel talent gehad als nu, zeker qua bands en de Kroepoekfabriek ligt ook deels aan de basis daarvan’’.

In het Merlijntheater aan de Korhoenlaan komen op 1 november kunstenaars, politici en anderen bij elkaar om de eerder genoemde vragen te bespreken. Op een ‘filosofische’ manier, onder leiding van Mirjam Poolster, voormalig stadsdichter en filosofe van de Denkschool ( www.denkschool.nl ). Wat gebeurt er met de resultaten van de gesprekken ? ,,Die worden gebundeld en aangeboden door ons als vertegenwoordigers van de Maatschappelijke Kring Vlaardingen aan degenen die straks het collegeprogramma gaan schrijven (na de raadsverkiezingen van maart 2018, red.) Veel kunstenaars, zowel in de beeldende kunst als in de muziek moeten ‘er nu nog iets bij doen’. Bekende zoals Jan de Ligt, de saxofonist en anderen als Hans Rikken; ze geven er vrijwel allemaal les bij naast hun kunstenaarschap. Bas van Toor is voor mij een voorbeeld van een kunstenaar die het wel gelukt is ervan te leven, maar ook een voorbeeld van hoe het mis kan gaan tussen een stad en haar kunstenaars’’. Remus doelt hierbij op de mislukte poging van Bas van Toor om in het Museum Vlaardingen een tentoonstelling over Bassie & Adriaan van de grond te krijgen. ,,Ik zie wat er goed gaat en ik zie de mogelijkheden, maar ik zie zaken uiteindelijk vaak niet bij elkaar komen’’.

.,,De Maatschappelijke Kring Vlaardingen is nu in een ‘gat’ gesprongen waar de terugtredende overheid zaken laat liggen. De gemeente zou meer organisatorisch vermogen in moeten zetten, juist om zaken bij elkaar te brengen; en dus ook creativiteit en problemen om die op te lossen. Ik hoop in ieder geval op een grote toeloop in het Merlijntheater en dat al die kunstenaars de moed en frisheid hebben en houden om kunst terug te brengen waar het hoort. En natuurlijk ook meer kunstenaars die met hun kunst hun brood kunnen verdienen’’.