Ondernemen in Vlaardingen? Echt wel!!

30-08-2019 Winkelen Herman van Nieuwenhuizen

VLAARDINGEN – Het tweede uur gratis parkeren in de garages, een Korte Hoogstraat die compleet op de schop gaat en plannen om de rest van de binnenstad ook aan te pakken. Of het genoeg is om ondernemers weer terug te laten keren in de nu nog lege winkelpanden? Wie het weet mag het zeggen.

Ondertussen zijn er nog ondernemers genoeg die wel willen, durven en ook nog eens een behoorlijke vaste klantenkring opbouwen. Marianne van den Berg is zo’n onderneemster, die samen met vriendin Mirjam bijna anderhalf jaar geleden in de Peperstraat neerstreek. Daar startten ze samen “Noi!”, Italiaans voor “Bij ons”. Damesmodezaak nummer zoveel in de binnenstad? ,,Nee, we zijn de gezelligste boetiek van Vlaardingen, met kleding die stoer, chic en vrouwelijk is en zowel casual als zakelijk kan worden gedragen’’, aldus Marianne, met een glimlach. ,,In elke prijsklasse en elke maat, dus iedere vrouw kan hier slagen’’.

,,Deze winkel is een cadeautje voor onszelf’’, vervolgt Marianne. ,,We waren voorheen collega’s en stonden samen in een winkel. Dat stopte een keer en we richtten ons toen op andere dingen. Meewerken in het bedrijf van mijn man, thuis restylen en meer. Maar na jaren hard werken, als verpleegkundige, in de mode en in eigen bedrijf wilden Mirjam en ik samen starten, samen weer terug ‘in de mode’, waar zeker ons hart ligt, om verschillende redenen. We noemen het dan ook een cadeautje voor onszelf, een bereikt doel na al die jaren hard werken. En hoe de klanten reageren, hoe het nu loopt en wat we meemaken, dat maakt dat het elke dag weer zo voelt: als een cadeautje’’.

,,Vorige week startten we de ‘sale’ hier’’, vertelt Mirjam. ,,De mensen stonden buiten, zo druk was het en de klanten komen overal vandaan, uit de hele regio. Dan komen er klanten aan met broodjes die ze voor ons gehaald hebben. Vreselijk lief en heel zorgzaam, maar dat is ook wat we aan onze klanten willen geven: persoonlijke aandacht. Een cadeautje bijvoorbeeld als we weten dat een klant jarig is, in de vorm van een kortingsbon’’.

,,Dat persoonlijke advies, en eerlijk advies, daarvan denken we dat het deel uitmaakt van het succes van de winkel’’, aldus Marianne. ,,Een klant die iets koopt wil zeker zijn dat dit de juiste ‘aanschaf’ was. En niet horen dat iets fantastisch staat als dat eigenlijk niet zo is. Dan kun je misschien wel met niets de deur uitlopen, maar beter zo dan nooit meer terug komen omdat we geen goed advies gaven. Daarbij is het natuurlijk wel hard werken om dat op te bouwen, de klanten staan niet gelijk bij de opening met honderden voor de deur, bij wijze van spreken. Als je er op die manier als ondernemer in staat, en dat herkennen we bij andere succesvolle ondernemers in de binnenstad, dan heb je meer kans van slagen. Ook in deze tijd waarin het lastig is, ook in Vlaardingen’’.

,,Je kunt het hebben over dingen die niet goed gaan, proeven waar schamper over gedaan wordt of buikpijn hebben van weer een winkel die verdwijnt’’, aldus Mirjam. ,,Wij gaan uit van het positieve dat er zeker nog genoeg is. Deze winkel, maar ook de collega’s van andere modezaken waar nog steeds klanten komen. Morgen mag hier zo naast ons nog een modezaak beginnen, of een winkel met leuke accessoires of schoenenzaak, dat is nog beter’’, lacht ze. ,,Zo’n mooie oude binnenstad, die Vlaardingen heeft, daar mag je best trots op zijn’’, besluit Marianne.,, En het kan een feestje zijn om hier te ondernemen’’.

Gerelateerd